NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
Tja,
har problem med att bilen mullrar/vibrerar när jag kör rakt fram eller svänger vänster. Får mig att tro att felet sitter på höger framhjul. Men när jag lyft upp bilen och kollat om det varit glapp i hjullagret så har jag inte kunnat känna något. Ett visst glapp har jag kunnat känna när jag hållit händerna på hjulet klockan 9 och 15 och vickat. Men det är väl styrleden då (?) och det var lite mer glapp på vänster framhjul än höger när jag vickade i den positionen.
Till saken hör att vinterdäcket på höger framhjul är snedslitet som om det var onormal cambervinkel. Hade även ett sommarhjul som jag inte vet var den satt men som visade än värre slitagebild där insidan av däcket var typ blankt. Nu sitter det nya sommardäck på bilen och det har gjort den mycket mer okörbar och mer mullrande än med vinterdäcken! :-O)
Edit: jag hade ju problem med att luften gick ur höger vinterdäck fram så jag körde ju ofta med för lågt lufttryck - fick fylla på hela tiden. Detta kan ju kanske ha maskerat felet en del.

Kan det räcka med 4-hjulsinställning eller är det trots allt kanske hjullagret som kärvar? Drivknut?
Inte så kul att lämna in bilen på 4-hjulsinställning och sen upptäcka att felet består. Men å andra sidan kostar en felsökning väl ungefär lika mycket.
av as01
Jag hör också ett brummande ljud från bakhjulet på min S40. Hissade upp hjulet och kunde höra ett ljud från navet när jag snurrade på hjulet. På det andra hjulet var det helt tyst i navet. Det kanske är lite svårare att höra på drivhjulen... Jag kunde dock inte känna något glapp, så det är inte säkert att det blir glapp direkt.

Föreslår att du kollar att allt är bra och byter det som behövs, och därefter gör en hjulinställning. Jag ska lämna in min S40 nästa vecka för att göra det.

Felsökning av framvagn... Är det inte det vi har bilprovningen till? :)

Jag har också fått en liten nötning längst in på sommardäcken (bara ca 3 cm längst in) på båda sidor. Vet inte om det är en följd av negativ camber (som det väl ska vara) eller om hjulinställningen är fel. Vi får se nästa vecka...
av kebne
as01 skrev: Föreslår att du kollar att allt är bra och byter det som behövs, och därefter gör en hjulinställning. Jag ska lämna in min S40 nästa vecka för att göra det.
Precis det jag försökt. Men har inte kunnat hitta något fel än. Lutar åt hjulinställning.
av finnepower
kebne skrev:
as01 skrev: Föreslår att du kollar att allt är bra och byter det som behövs, och därefter gör en hjulinställning. Jag ska lämna in min S40 nästa vecka för att göra det.
Precis det jag försökt. Men har inte kunnat hitta något fel än. Lutar åt hjulinställning.
Låter som ditt hjullager är dåligt. Bytte faktiskt de på min bil idag. Vänster fram, höger fram bytte jag för ca 3 månader sen. Verkar vara usel kvalité på orginallagerna (FORD lager) så jag köpte de senaste på mekonomen (SKF) gick på 1700kr. I fram är de pressat så man får ta loss hela spindeln och ha tillgång till press och verktyg.

Ska göra hjulinställning på bilen så snart som möjligt. Äntiligen är de tyst i bilen :D
av kebne
finnepower skrev:Låter som ditt hjullager är dåligt. Bytte faktiskt de på min bil idag. Vänster fram, höger fram bytte jag för ca 3 månader sen. Verkar vara usel kvalité på orginallagerna (FORD lager) så jag köpte de senaste på mekonomen (SKF) gick på 1700kr. I fram är de pressat så man får ta loss hela spindeln och ha tillgång till press och verktyg.
Som glad hemmamek är det ju inte kul att höra att man måste ha en press. Känns alltmer som jag borde behållit den gamla mekvänligare bilen. Jag kan förstås försöka hitta en mekanisk verkstad med press och ta med spindeln dit och kanske spara några hundra.
av finnepower
kebne skrev:
finnepower skrev:Låter som ditt hjullager är dåligt. Bytte faktiskt de på min bil idag. Vänster fram, höger fram bytte jag för ca 3 månader sen. Verkar vara usel kvalité på orginallagerna (FORD lager) så jag köpte de senaste på mekonomen (SKF) gick på 1700kr. I fram är de pressat så man får ta loss hela spindeln och ha tillgång till press och verktyg.
Som glad hemmamek är det ju inte kul att höra att man måste ha en press. Känns alltmer som jag borde behållit den gamla mekvänligare bilen. Jag kan förstås försöka hitta en mekanisk verkstad med press och ta med spindeln dit och kanske spara några hundra.
Ja de kan du göra. Tror volvo ska ha närmare 2000kr för arbetet :?:
av kebne
Var idag förbi en Mekonomen verkstad och mekanikern där tog en liten provtur med bilen. Han sade att det definitivt är hjullagret. Tydligen skulle det vara svårt att känna spel i lagret i och med att detta lager har en bred anliggningsyta. Ja där ser man. Har beställt ett nytt SKF lager och ska försöka ge mig på det hela i veckan. Har inte skaffat någon mekhandbok än så är det någon som har de rätta åtdragningsmomenten så ja tack. Undrar vidare om man ska limma splinesen mot navet på samma sätt som med gamla V70?
av finnepower
kebne skrev:Var idag förbi en Mekonomen verkstad och mekanikern där tog en liten provtur med bilen. Han sade att det definitivt är hjullagret. Tydligen skulle det vara svårt att känna spel i lagret i och med att detta lager har en bred anliggningsyta. Ja där ser man. Har beställt ett nytt SKF lager och ska försöka ge mig på det hela i veckan. Har inte skaffat någon mekhandbok än så är det någon som har de rätta åtdragningsmomenten så ja tack. Undrar vidare om man ska limma splinesen mot navet på samma sätt som med gamla V70?
Är inte helt hundra på momenten men jag har för mig att bulten till drivaxeln ska dras med 90nm.

Tänk på sen när dom pressar i de nya lagret att dom inte pressar rätt på lagret utan lagrets ytterkant. Jag la lagret mellan 2 st plattjärn så hjulbultarna var neråt. Sen pressa jag spindeln på lagret.

Hoppas du fattar
av kebne
Då var det bytt! Jobbigast var att få tillbaka spindeln på fjäderbenet. Bilen går tyst och fint nu. Peppar peppar...
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]