NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#405971
Jag såg att D2 och D4 för V50 dykt upp i konfiguratorn på Volvocars hemsida nu. Ingen detaljerad motordata officiell än dock.
Användarvisningsbild
av poseidon
#406011
Känns konstigt att det inte finns något mellan 115 hk och 177 hk på dieselsidan. Men men. Hade 115 hk funnits när jag köpte min hade jag nog valt den istället för 136:an. Det är sällan man behöver de där extra hk i stockholm....
Användarvisningsbild
av StringerBell
#406022
D3 (150hk) finns under "Vilken V50" / "Motorer".
Användarvisningsbild
av V50åkare
#406588
Uppgraderade motorer och lägre förbrukning i 2011 års
modeller från Volvo Personvagnar
Den nya femcylindriga, 2-liters turbodiesel som introducerades i nya Volvo S60 införs nu
i hela modellprogrammet - och på bensinsidan finns uppgraderade femcylindriga
motorer.
- Motorerna blir mer körglada över hela linjen. Dessutom innebär vår kraftfulla satsning på minskade utsläpp av
koldioxid att bränsleförbrukningen samtidigt minskar, säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling på
Volvo Personvagnar.
Den nya femcylindriga D3 är i princip samma motor som den etablerade 2,4-litersdieseln, men cylindervolymen
har minskats med ett kortare slag för att optimera bränsleförbrukningen.
Motorn har optimerats med sikte på låg bränsleförbrukning och insprutningssystemet har en annan typ av
piezoelektriska bränslespridare än D5-motorn. Spridarna håller nere förbrukningen med exceptionellt snabba
och precisa insprutningssekvenser under högt tryck. Detta ger en mycket effektiv förbränning.
För att ge bilen bättre köregenskaper har turboaggregatet finjusterats för att ge högt vridmoment redan från
låga varv.
I Volvo S80, V70, XC70 och XC60 får den nyutvecklade tvålitersdieseln 163 hk och ett vridmoment på 400 Nm.
Motorbeteckningen i dessa modeller blir D3.
Bränsleförbrukning (EU Combined, preliminär siffra) och CO2-utsläpp:
Modell Växellåda Bränsleförbr (l/100km) CO2 (g/km)
S80 D3 Man 5.3 139
V70 D3 Man 5.5 144
XC70 D3 Man 5.9 154
XC60 D3 Man 5.9 154
Volvo S80, V70, XC70 och XC60 kan också fås med högprestandamotorn D5 som har 205 hästkrafter och
vidmoment på 420 Nm.
Alla varianterna av den nya tvåliters turbodieseln kan fås med sexstegad automatlåda eller sexväxlad manuell
låda. I D5 har automatlådan nu även ett sportläge.
Två tvålitersvarianter i C30, S40,V50 och C70
I Volvo C30, S40, V50 och C70 kommer den nya tvåliters turbodieseln i två varianter:
• D4 med 177 hk och ett vridmoment på 400 Nm.
• D3 med 150 hk och ett vridmoment på 350 Nm. Motorn introduceras in C70 under våren och senare
under 2010 i C30, S40 och V50.
Både D3 och D4 möter de nya avgaskraven Euro 5.
Förbrukning (EU Combined, preliminär siffra) och CO2-utsläpp:
Modell Växellåda Bränsleförbrukn (l/100km) CO2 (g/km)
C30 D4 Man 5.1 134
C30 D3 Man 5.1 134
S40 D4 Man 5.1 134
S40 D3 Man 5.1 134
V50 D4 Man 5.1 134
V50 D3 Man 5.1 134
C70 D4 Man 5.9 154
C70 D3 Man 5.9 154
Alla varianterna av den nya tvåliters turbodieseln kan fås med sexstegad automatlåda eller sexväxlad manuell
låda.
D2 med CO2-utsläpp på 114 g
Volvo C30, S40 och V50 är även tillgängliga med 1-6-liters dieselmotorn D2, som också möter Euro 5-kraven.
Förbrukningen i alla tre modellerna är 4,3 l/100 km (EU Combined), vilket motsvarar CO2-utsläpp på 114
g/km. Motorn har 115 hk, vridmoment på 270 Nm och kommer med sexväxlad manuell låda.
Vässad T6 och 3,2-liters sugmotor
Nyheterna på bensinsidan gäller Volvo S80, V70, XC70 och XC60:
• Den sexcylindriga turbomotorn T6 har en cylindervolym på 3,0 liter har vässats ytterligare, främst tack
vare minskad inre friktion. Liksom i nya S60 levererar den nu 304 hk och har ett vridmoment på hela
440 Nm. Maximalt vridmoment uppnås mellan 2100 och 4200 varv. Detta ger en snabb acceleration
och smidiga köregenskaper. Fyrhjulsdriften All Wheel Drive är standard.
• Den sexcylindriga 3,2-liters sugmotorn (3.2) har också uppgraderats, bland annat med en förbättrad
vevaxel och minskad inre friktion. Den har nu 243 hk och ett maximalt vridmoment på 320 Nm. För att
möta amerikanska lagkrav finns även en PZEV (Partial Zero Emission Vehicle) variant med 231 hk och
300 Nm.
Förbrukning (EU Combined, preliminär siffra) och CO2-utsläpp:
Modell Växellåda Bränsleförbr (l/100km) CO2 (g/km)
S80 T6 Aut 9.9 231
S80 3.2 Aut 8.9 208
V70 T6 Aut 10.2 237
V70 3.2 Aut 9.2 214
XC70 T6 Aut 10.6 248
XC70 3.2 Aut 10.1 234
XC60 T6 Aut 10.7 249
XC60 3.2 Aut 9.9 229
Övriga nyheter Volvo S80, V70, XC70 och XC60
Bland de övriga nyheterna i 2011 års modeller av Volvo S80, V70, XC70 och XC60 finns bland annat:
• Ny exteriör kulör Flamenco Red i alla fyra modellerna.
• Volvo XC60 kommer även i den nya kulören Seashell och på fälgsidan introduceras en ny 18-tumsfälg
med sex "dubbla" ekrar.
• Volvo V70 får färganpassade nedre karossdelar som standard i linje med Volvo S80.
• Systemet Volvo On Call kan nu kombineras med Bluetooth uppkoppling av mobiltelefon.
• Volvo On Call ger nu även möjlighet att aktivera kupévärmaren på distans via ett SMS.
• Elektriskt fällbara nackstöd i baksätet på V70 och XC70.
Övriga nyheter Volvo C30, S40, V50 och C70
Bland nyheterna i 2011 års modeller av Volvo C30, S40, V50 och C70 finns även:
• Volvo S40 och V50 får nu samma förstorade järnmärke som Volvo C30 och C70. Grillens utformning
är i övrigt oförändrad.
• Ny lackkulör i Volvo C30, S40 och V50 är Flamenco Red. Volvo S40 och V50 finns nu även i Cosmic
White och Orange Flame.
• Klädselprogrammet i Volvo S40 och V50 får ett nytillskott: en kontrasterande läderklädsel med svarta
stolssidor, vitt ryggstöd och orange stickning.
• C70-köparen kan nu få parkeringsvarnare fram och bak som tillval.
• I bilar med Volvo On Call ges nu möjlighet att aktivera kupévärmaren på distans via ett SMS.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]