- mån 03 maj 2010, 18:51
#406004
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Nu behöver jag tyvärr mer hjälp. Trodde att problemet var avhjälpt med rengörningen av LMM och symptomfri i 2 veckor.
Men idag i en kö till en korsning så började bilen rycka lite och tomgången gick ner till ca 300rpm och upp till 1300rpm och ner å upp för att tillslut dö helt. Lyckades precis svänga av på infart.
Bilen svarar knappt på gas när tomgången sjunker och bilen nästan eller dör.
När jag försökte starta bilen kom det svart rök och dog direkt efter ca 2-3 sekunder.
Försökte starta igen efter en minut men dog direkt.
Drog ut kabeln till LMM. Gick å starta bilen men tog ca 10 sekunder för tomgången å bli stabil.
Detta räckte för att kunna ta mig hem (ca 1km).
Inga felkoder alls. Vet inte hur jag skall felsöka bilen.
Fått så många olika tips men att börja byta en massa saker utan å veta vad som orsakar problemet känns dyrt å onödigt.
Någon nämnde motortempgivaren... Fungerar den i samförstånd med LMM?
I.om att det verkar stabilisera sig med att dra ut kontakten till LMM så borde det ha med att bilen får för lite luft(=för mycket bränsle, därav svartröken vid startförsöket??).
Enligt mina Live data jag får ut så tyckte någon att bilen får för mycket bränsle då Long Time Fuel Trim ligger på mellan -9 och -17%.. Ofta runt -12%.
Tror inte det har något samband med mitt problem faktiskt då bränsleförbrukningen ligger bra till. Kör blandad körning och ligger just nu på 0.92l/mil.
Edit:
Har börjat felsöka vacuumslangar men det borde inte vara det som är problemet... Tittade lite på regulatorn som sitter på spridarbryggan och har lite frågor... Den sitter ju direkt mot bryggan men framtill så känner jag typ ett hål men det finns ingen slang där. Skall det sitta en slang till den?

Här ser man "hålet". Skall det sitta en slang där?

Edit igen:
Tror inte det skall sitta en slang direkt ansluten mot regulatorn. Detta ändrades kanske från 1995 och uppåt. Anslutningen sitter numera på vänster sida på spridarbryggan (om man står framför bilen). Har dock inte fått det bekräftat ännu....
Men idag i en kö till en korsning så började bilen rycka lite och tomgången gick ner till ca 300rpm och upp till 1300rpm och ner å upp för att tillslut dö helt. Lyckades precis svänga av på infart.
Bilen svarar knappt på gas när tomgången sjunker och bilen nästan eller dör.
När jag försökte starta bilen kom det svart rök och dog direkt efter ca 2-3 sekunder.
Försökte starta igen efter en minut men dog direkt.
Drog ut kabeln till LMM. Gick å starta bilen men tog ca 10 sekunder för tomgången å bli stabil.
Detta räckte för att kunna ta mig hem (ca 1km).
Inga felkoder alls. Vet inte hur jag skall felsöka bilen.
Fått så många olika tips men att börja byta en massa saker utan å veta vad som orsakar problemet känns dyrt å onödigt.
Någon nämnde motortempgivaren... Fungerar den i samförstånd med LMM?
I.om att det verkar stabilisera sig med att dra ut kontakten till LMM så borde det ha med att bilen får för lite luft(=för mycket bränsle, därav svartröken vid startförsöket??).
Enligt mina Live data jag får ut så tyckte någon att bilen får för mycket bränsle då Long Time Fuel Trim ligger på mellan -9 och -17%.. Ofta runt -12%.
Tror inte det har något samband med mitt problem faktiskt då bränsleförbrukningen ligger bra till. Kör blandad körning och ligger just nu på 0.92l/mil.
Edit:
Har börjat felsöka vacuumslangar men det borde inte vara det som är problemet... Tittade lite på regulatorn som sitter på spridarbryggan och har lite frågor... Den sitter ju direkt mot bryggan men framtill så känner jag typ ett hål men det finns ingen slang där. Skall det sitta en slang till den?

Här ser man "hålet". Skall det sitta en slang där?

Edit igen:
Tror inte det skall sitta en slang direkt ansluten mot regulatorn. Detta ändrades kanske från 1995 och uppåt. Anslutningen sitter numera på vänster sida på spridarbryggan (om man står framför bilen). Har dock inte fått det bekräftat ännu....


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986