MattiasD skrev:Variosboy skrev:Nejdå, tänker på andra som mer eller mindre beter sig som Kristna på korståg! Men de finns i båda lägren så jag tillskriver inte denna mentalitet enbart hos de som valt Etanol som sin "tro".
Det blir intressant å se nästa gång man byter bil hur det ser ut på marknaden då!
Syftar du på mig är min "tro" förnyelsebara bränslen och att vi ska minska beroendet av fossilbränslena. Etanol är bra liksom biogas. Det är bränslen som finns på våra mackar och jag ser ingen anledning att inte välja dom. Olyckan utanför USAs kust gör mig bara mer övertygad att vi måste minska användadet av olja och ett sätt är att sluta köra bil på detta bränsle.
Nästa gång du byter bil får vi hoppas att det utan tvivel är billigare att köra på förnyelsebart, så slipper svensson göra bristfälliga kalkyler för hur många kr per mil det ska sparas på 400kkr bilen.
Nej syftar inte på någons tro om förnyelsebara bränslen, snarare tron om vilket bränsle som är bra långsiktigt. Och jag är inte helt övertygad om att Etanol är framtidens melodi, kanske blir jag överbevisad och lika övertygad som dig en dag, det vet man inte. Skulle så ske kommer jag ta det i beaktande vid nästa bilbyte.
Min kalkyl som jag gjorde för 2,5 år sedan har inte gått snett ännu, tvärtom. Dessutom så är inte ekonomi det främsta alternativet till att jag valde dieseln, även om det har visat sig vara en god affär hittils. Att bilen var kapabel att dra en del stod högt på listan, och som jag också skrev i en annan tråd så fanns inga (vettiga) förnyelsebara alternativ när vi beställde bilen för 2,5 år sedan, endast 2,0F vilken aldrig har varit eller kommer att bli ett alternativ för oss.
Assumption is the mother of all f ups.