Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangoz
Tjena alla..!!

Skulle vilja ha lite hjälp angående ett speciellt "sjungande" ljud som jag tror att jag har i vänster framhjul (lager?). Har precis köpt bilen (V70 D5 -07:a 21500mil). Hur vet jag vad det är som låter? Ljudet försvinner inte om jag belastar sidan, dvs svänger höger (inte vänster heller för den delen). Kan det vara så att ett däck kan vara defekt rent ljudmässigt...??? Å är det isåfall, jobbigt att byta lager själv?

Tacksam på svar....

MVH Mangoz
Användarvisningsbild
av kvantskum
Det kan mycket väl vara ett däck.
Jag hade samma syndrom, ett lätt malande ljud från framvagnen.
Det ökade i styrka när jag svängde höger så jag antog att det var ett hjullager. Jag bytte vid samma tidpunkt till nya däck eftersom mina vinterdäck var dåliga, och plötsligt så var malandet borta.
Knäpptyst oavsett hur jag svängde och provocerade.
Tur att jag bytte däck först, det sparade mig strulet med att felsöka/byta hjullagret.

I ditt fall skulle jag först prova att montera på ett annat hjul fram, t.ex. växla reservhjulet mellan höger och vänster fram för att utesluta att det är däcket.
av Daddan
Kan även vara vägljud som letar sig in pga utnöta gummidetaljer i fjäderbenet. De flesta måste förr eller senare montera "slangar" på sista varvet av fjädern.
av klima
Ett halvkasst hjullager börjar ofta väsnas lite när man fipplat med hjulen och både framvagnen och hjulagren for reviderade krafter att tysta.

Hade samma, men försvann med en framvagns inställning, i samband med däcksbyte. Oftast väsnas de inre hjullagret när du svänger.

Oftast är det bak de väsnas först.
Men jag skulle rekommendera att byta alla lagrena. Bilen blir som ny.
Samt en framvagns inställning. Du kommer le i flera dagar när du kör sen.
av AndreasGLT
Har en bekant som lyckats montera däcken i fel rotationsriktning och det gav också det ljud du beskriver.
av micke5721
Hej,

Både jag och en kompis har lätt sjungande ljud i våra s80 -99:or.

Han har det mellan 40 och 50, kör året runt däck. Jag har det mellan 30 och 110 på vanliga sommardäck, dock olika fabrikat fram och bak. Ljudet på dessa två bilar är identiskt så länge vi inte kör över 50 för då blir hans bil tyst :shock: …

Tycker mig kunna ana ett glapp vänster fram på min bil. Jag har slangar på mina fjädrar, hur det är min kompis bil på dessa punkter vet jag inte.

Hoppas på att hitta en lösning åt både honom och mig så jag skall följa den här tråden med stort intresse.

VH Micke
av mangoz
Tack för alla svaren..!! Var ute och bytte hjul förut utan resultat tyvärr. Blir nog att byta lager. Eller? Fler förslag...
av mangoz
Hej igen..!!

Nu j-vlar i min låda låter det i bilen. Som en motorbåt med full gas. Hr kollat lite och ska nu byta hela navet. Köpte (på inrådan av en volvotekniker) ett på Biltema för 600kr. Någon som har eller kan länka till en sprängskiss över hjulupphängningen, så att jag kan studera lite innan vad som ska lossas och hur...

MVH Mangoz

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]