Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
unlock26 skrev:Var in på micro idag och pratade med en av killarna där om vad han rekommenderade för olja,fick förslaget valvoline Max Life 10W/40 delsyntet då jag också inte visste vad det var för olja i kärran så ska man visst inte köra i helsyntet,nåja jag frågade om micros egna olja och han sa att det är bra men man får byta den oftare.Så då borde ju det i princip vara samma med biltema.Men detta frågetecken om olika oljemärken etc kommer nog att finnas länge.. man har ju hört så mycket olika om oljor så man blir helt snurrig 8) bla om att tex biltemas olja kör på förra årets "recept" av statoil och att dom också tar det som blir över från produktionerna.. snurrigt värre
Hurvida man kan använda helsyntet i en bil där man inte gjort det tidigare är också en hel teori men de flesta "experter" verkar nu ha enats om att det inte är någon fara.

/Anders
Användarvisningsbild
av frilins
CarMan skrev:
Brainded skrev:hur kan man veta att mobil1, statoils osv klarar detta bättre än biltemas?

/Anders
ingen aning, men det är stor skilnad ialla fall!
Det är inte för inte som det står att vollvo rekomenderar Castrol, deom har utvecklat en speciel olja för bilarna med 3000 mila intervall.
Volvo rekomenderar främst Castrol för att dom har gjort ett bra avtal emellan, allt handlar om pengar men det är väl inget nytt, eller?

Om du inte har en aning Carman, hur kan du då säga att det är stor skillnad, jag bara undrar? :shock:

Mitt enda svar jag kan ge, och det är inte vetenskapligt, är att jag använder Biltemas helsyntetiska olja och bilen går som en klocka.
Jag byter vart 2000 mil och vill nog hellre byta oftare än att använda en olja som det påstås att byte räcker vart 3000 mil men det kanske bara är jag...

Jag kan tillägga att det idag finns ett oljefilter som utvecklats i Texas som säger att oljebyte i princip aldrig mer behövs.
En släkting till mig är återförsäljare för TT-oil som saluför produkten i Sverige.
http://www.ttgruppen.com/

Han har försökt övertyga mig men jag byter nog hellre olja vart 2000 mil! :D
av V Olovsson
frilins skrev:Om Biltemas grejor skulle uppvisa gravrost på ett år så skulle dom inte sålt en enda artikel till någon så det säger sig själv att det inte stämmer.
Om din "kompis" har haft gravrost så inte beror det på Biltema inte!
Jag har använt deras grejor i många år och aldrig haft problem, visst är det märkligt... :D
Din slutsats är kul, "om de skulle uppvisa gravrost på ett år så skulle de inte sålt en enda artikel... det säger sig själv att det inte stämmer"

tänker inte argumentera mer om Biltema, folk får bilda sig en egen uppfattning precis som du och jag gjort.
Användarvisningsbild
av frilins
V Olovsson skrev:
frilins skrev:Om Biltemas grejor skulle uppvisa gravrost på ett år så skulle dom inte sålt en enda artikel till någon så det säger sig själv att det inte stämmer.
Om din "kompis" har haft gravrost så inte beror det på Biltema inte!
Jag har använt deras grejor i många år och aldrig haft problem, visst är det märkligt... :D
Din slutsats är kul, "om de skulle uppvisa gravrost på ett år så skulle de inte sålt en enda artikel... det säger sig själv att det inte stämmer"

tänker inte argumentera mer om Biltema, folk får bilda sig en egen uppfattning precis som du och jag gjort.
Det är härligt att få sprida lite glädje! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:
CarMan skrev:
Brainded skrev:hur kan man veta att mobil1, statoils osv klarar detta bättre än biltemas?

/Anders
ingen aning, men det är stor skilnad ialla fall!
Det är inte för inte som det står att vollvo rekomenderar Castrol, deom har utvecklat en speciel olja för bilarna med 3000 mila intervall.
Volvo rekomenderar främst Castrol för att dom har gjort ett bra avtal emellan, allt handlar om pengar men det är väl inget nytt, eller?

Om du inte har en aning Carman, hur kan du då säga att det är stor skillnad, jag bara undrar? :shock:

Mitt enda svar jag kan ge, och det är inte vetenskapligt, är att jag använder Biltemas helsyntetiska olja och bilen går som en klocka.
Jag byter vart 2000 mil och vill nog hellre byta oftare än att använda en olja som det påstås att byte räcker vart 3000 mil men det kanske bara är jag...

Jag kan tillägga att det idag finns ett oljefilter som utvecklats i Texas som säger att oljebyte i princip aldrig mer behövs.
En släkting till mig är återförsäljare för TT-oil som saluför produkten i Sverige.
http://www.ttgruppen.com/

Han har försökt övertyga mig men jag byter nog hellre olja vart 2000 mil! :D
Ta några helt nya bialar & kör dom till olika återförsäljare som andvänder oliak oljor.
kolla hur mycke fastbrända avlagringar du kan se i pljepåfyllningslocket efter 6000 mil. Enkel & bra test.

Vist är det säkert så att Castrol & volvo gjort ett bra avtal, det tvivlar jag inte på. Men när det gäller oljan som rekomenderar i bilar som har 3000 mila intervall så har man bygt denna olja utefrån dom egenskaper som passar dessa motorer bäst! sen så går den säkert bra i andra motorer också, & det är ju ett plus

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]