olofgeo skrev:En anledning är skattesatsen i många länder som går på cylindervolm, 2L är en kritisk gräns.
Skillnaden till D5 är för liten(står ju till och med D5 på kåpan på 2.4d)
Ja det är ren mjukvara som skiljer mellan 205 resp 175-hästaren - det ser man lätt i denna jämförelse: Indentiska upp till 3000 varv.
Tror Volvo har en utmaning i att sälja mindre motorer som man som kund förmodligen får betala lika mycket som för dagens starkare och större motorer. Miljömässigt känns det bra men psykologiskt känns det sådär....
Å andra sidan säger den nya nomenklaturen att Volvo kommer att ha dieslar märkta D8 på upp till 325 Hk om man får tro Volvo Cars nya emblemstrategi. Se länk nedan. Så kanske finns hopp om att de starkare motorerna kan behållas? Kanske kommer ännu kraftigare dieslar. Finns ju några hål att täppa till upp till Audi 4,2 TDI eller BMW 535D
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=32172
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson