Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
isak skrev:tack dogwalker!
då är vi plötsligt två som har upptäckt att inte tunga bilarna passar i spåren! har påtalat detta tidigare i diskussionen o fått skit från medlemmar som troligtvis inte kört lastbil en meter?

tror för övrigt din analys med dålig kvalitet på slitlagret har en poäng.
isak

De som kör tung trafik lär nog instämma i det också tror jag. Får man inte plats i spåren så får man inte, spelar inte så stor roll då vad andra tycker. Men det är ju en tacksam grupp att skylla på, konstigt bara att man i så fall inte gör nånting åt det.. :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Jo jag kan hålla med om att det kan vara dålig kvalité på asfalten, det ska bli intressant att se hur pass bra den sträcka av betongväg nya E4-an mellan Uppsala och Björklingeavfarten klarar sej. Nu har det gått drygt två år sen den öppnades och den är inte spårig än iallafall, däremot så känns den lite guppig på vissa ställen men bara men min sommarbil och det har ju hårdare fjädring än vinteråket.
Betongväg är visserligen svindyr att bygga men jag undrar om det inte lönar sej i längden.
Användarvisningsbild
av len
isak skrev:tack dogwalker!
har påtalat detta tidigare i diskussionen o fått skit från medlemmar som troligtvis inte kört lastbil en meter?
isak
När någon har en annan uppfattning än du, så är det inte att kasta skit. Att påstå att alla som inte "kan" som du inte har erfarenhet, dvs du utgår ifrån att dom som inte håller med dig aldrig kört en lastbil!! Väx upp. Jag utgår ifrån att många som har synpunkter om tung trafik har erfarenhet. Man ska inte brösta sig och jag utgår ifrån att du själv har 1000-tals mil med lastbil bakom dig. Vad kör du för lastbil idag?? :mrgreen:
av *pettson*
I mitt fall är jag inte särskilt intresserad av om andra tycker att lastbilarna passar i spåren eller inte. Vägverket har ju själva sagt att det är den tunga trafiken som är problemet och att det är dom som ställt till det. Men även vägverket kan ju vara inkompetenta då inte alla av dom kört en meter i lastbil.
Hursomhelst tror dom såpass mycket på sej själva att dom (läs:vi ) bekostar en ny väg med en helt ny uppbyggnad för att klara trafikmängden som är idag med tung trafik. Om jag inte minns fel nu (utan att slå i luntorna man får hem om vägbyggena) så är det just nu 25ggr mera trafik än vägen är anpassad för vid konstruktionen.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Spoiler »
Pettson!

För några år sen körde jag genom Motala, och visst var den genom staden riktigt dålig fläckvis. Och jag kan gott och väl hålla med om att det beror på den tunga trafiken när vägen ger efter. Men, då beror det väl också på att vägen är dålig, inte att trafiken är tung. För i så fall borde väl genomfarten ha blivit förbjuden. Eller hur?
För de som inte vet så går i stort sett all tung trafik från t.ex. Helsingborg-Gävle(och vidare norrut) genom Motala(jag kan ha vissa fel, men har för mig att många kör den vägen).
Nu är det ju ingen mening att vi sitter och kastar paj om vem som har mest rätt heller. Utan det jag vill få fram är att om man tillåter tung trafik på ett vägavsnitt, då tycker jag att det är fel att klaga på densamma när vägen inte håller.
:)
Användarvisningsbild
av isak
tar mig friheten lägga in en egen iakttagelse!

åkte E4an uppsala - tranås förra helgen, nåväl mjölby för att vara exakt! bilen placerad 10-20cm från höger kantlinje. bilen går helt ljudlöst (nästan) sitter avslappat utan onödiga korrigeringar, (lärde mig det för många år sen klar fördel i regn) i bland flera km. tror i min enfald att de flesta fabrikanter strävar det ska vara så! sen vägunderhållet vet vi ju alla, pengar som vanligt? om vissa upplever att ja är arrogant besserwisser osv? det bjuder jag på!
isak

PS!
ni som inte vet så har jag jobbat med små som stora bilar i 40 år, samt byggt en del tävlingsbilar. innehar ABC kort (jag har det faktiskt kvar)
av *pettson*
DogWalker skrev:
Spoiler »
Pettson!

För några år sen körde jag genom Motala, och visst var den genom staden riktigt dålig fläckvis. Och jag kan gott och väl hålla med om att det beror på den tunga trafiken när vägen ger efter. Men, då beror det väl också på att vägen är dålig, inte att trafiken är tung. För i så fall borde väl genomfarten ha blivit förbjuden. Eller hur?
För de som inte vet så går i stort sett all tung trafik från t.ex. Helsingborg-Gävle(och vidare norrut) genom Motala(jag kan ha vissa fel, men har för mig att många kör den vägen).
Nu är det ju ingen mening att vi sitter och kastar paj om vem som har mest rätt heller. Utan det jag vill få fram är att om man tillåter tung trafik på ett vägavsnitt, då tycker jag att det är fel att klaga på densamma när vägen inte håller.
:)
Du har helt rätt. Inte är det dimensionerat för detta, och visst går vägen sönder för det då också. Vad gäller genomfarten i Motala så har man ett antal ggr försökt att stänga denna, det har hänt ett antal otrevliga olyckor som lyckligvis har slutat bra ändå. Till exempel vippade en lastbil in i skyltfönstret på en mäklarbutik, nån körde in i försäkringskassehuset, själv har jag varit tvingad att åka mot rött för att överleva då en lastbil med släp kom på tvären över bägge filerna bakifrån och avslutade färden snett ned i gångtunneln som var rakt fram, nån tappade ett lass timmer på en mötande personbil. Det för att nämna några . Det som gjort att det INTE gått att stänga vägen är att det är en bit av bergslagsdiagonalen man har inte hittat några alternativ enligt sej själva. Vägverket har hårdnackat vägrat att låta stänga den här biten. Men nu 2009-2010 har man efter bara sådär 30år kommit överens och nu är det byggstart på skepparpinan till sommaren. Jag är en av dom som fått släppa till mitt hus för att vägen ska bli till. Vägen dras om ifrån att gått igenom centrum så går den endast till rondellen som är på vägen in i motala norrifrån (man åker alltså inte in i stan). Sen går vägen rakt fram och upp över en blivande bro som svänger svagt och landar på andra sidan vattnet. Där kommer vägen inte längre att gå via vadstena för att ta sej söderut utan ny väg byggs till skänningerondellen och befintlig väg breddas från skänninge till mjölby. Väl i mjölby så går det direkt upp på E4. Alla korsningar kommer att vara planskilda av rondelltyp. Inga mera kringelikrokar och ingen mera transport igenom centrum. Där kommer det att bli ytterst intressant då vägen kommer att hysa sådär 90% tung trafik, om det blir slitage eller inte. Intressant ur två synpunkter, dels.. hur bygger man 2010 för nu dimensioneras vägen för dagens intensitet och kommande sådan. Och dels fungerar det som beräknat? För personbilsdelen den sträckan kommer att vara som en liten fis i rymden slitagemässigt. Precis som sträckan Ödeshög-Motala har det idag med personbilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nog sabbar dubbdäcken vägarna något enormt.

1. Spåren håller personbilsbredd och inte lastbilsbredd mellan hjulspåren.

2. Så fort dubbdäcken kommer på så sprutar det ju nedmald sten/asfalt-sörja över hela bilen, fy fan vad jag hatar det ävjan, var kommer den ifrån om det inte är vägen som har "pulveriserats" av hårdmetalldubbarna. (kör man utomlands slipper rman ju detta till 100% avsett hur mycket de saltar.)

3. Varför försvinner annars hjulspåren så fort man kör över gränsen till länder med dubbförbud?

4. Genom vårat bosatdsområder är det "lastbilsförbud" ändå har personbilarna sågat söner asfalten totalt, allra mest vid farthindren där man saktar/gasar och måste köra i samma spåer mellan hindren, där asfalten inte nedtrycket utan söndersågad genom toppskikten.
av CalleV70
Givetvis bidrar alla faktorer; vägbeläggning, dubbdäck och tung trafik.
Tänk när jag kör min lastbil, att bak är det 0,5-07 m breda däck men fram normalbredd och där är det största axeltrycket. Passar bra i spåren. Sedan är det frostskador nu på våren då vatten fryser i asfaltytan (dålig asfalt) som slits loss. Syns bra i rondeller med 3 cm flak som försvinner. Där kör tungbilar sönder ganska snabbt när man trycker sönder det söndriga asfaltlagret. Sedan hjälper dubben till överallt. Ju snabbare desto mer skada. Men man kan se att det blir lite spår på sommaren också.
Den dyra fina asfalten (med porfyr tror jag) dvs den lite röda, håller ju avsevärt bättre men för dyr för dom "proffsiga" inköparna. Dom visar Fuskbyggarna på TV, när kommer "vägfuskinköparna" som program??
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]