Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av elanen
Fast jag äger en Volvo 945, undrar jag varför det alltid är problem med Renaults hjullager. Min kärra jag har nu håller på att spela ut sin roll.
Har gått så pass att jag vill ha en familjebuss. Helst med automat, kamkedja, och sjussta drivknutar. Har sett och kollar på ett gäng familjebussar.
Eftersom Volvo inte har annat en fyrhjulsdrivna suvar blir det nåt annat bilmärke den här gången. Kikade på en Renault Scenic på Volvo.
Såg bra ut och kändes bra. Men med Renaults kända rykte för dåliga hjullager blir man lite försiktig. Även automatlådorna hörde lite skumt om.
Men hittar jag en lågmilare 945, 965, V 90 combi hugger jag kanske till igen.
Men det är ju näst intill omöjligt. Och då menar jag bilar som inte gått längre än till 15 000 mil ungefär. Är det kanske nån annan som har ett bra tips på en familjebuss
där ägande kostnaderna inte är för höga.
Och där bilen är hållbar och inte krånglar för ofta. Som sagt kamkedja, automat är ett måste. Kostar ju som en bra bil att byta kamrem eller att byta koppling på en nyare framhjuldriven bil.
Och det är det sista jag vill. MVH Gunnar Jansson.
Inget ont om Renault...MEN...allt verkar krångligare och dyrare till dessa bilar, men så kanske det är med alla nyare bilar :?: men Renault verkar ligga i en klass för sig, men Scenicen är ju fräck med mycket utrymme och som grädde på moset köpte 2(!!) kompisar på jobbet förra veckan varsin sådan :lol: beg. 2005.
Annars kan jag rekommendera Chev transport. Våran har gått 10000mil i våran ägo och det är bara småsaker som bakre hjullagen, en oljetrycksgivare, termostat och bromsklossar som är bytta och den går klockrent än. Vi har inte ens bytt tändstift i den och den bara rullar på :D
Bara en gång i vinter har den inte startat men då har det ju varit 25-30 minus i en månad också och den har ingen motorvärmare. Eller ju den startade men den gick nätt och jämt och servopumpen skrek :wink:
I Allmän Bil-diskussion kan du diskutera vilka märken som helst så jag flyttar tråden dit (hit?)

Renaults hjullager är väl inte sämre än andra bilar med samma typ av lager. Volvo har ju också haft en del problem...
Däremot är en del saker dyrare på Renault, (jag jämför med Volvo nu, jobbar med båda märkena så det är dom jag har lite koll på) både delar och arbete. Det senare dels pga idiotkonstruktioner som gör att t ex ett kamremsbyte tar längre tid, och dels generösare tider i listan ibland.

Renaults elsystem är inte så kul heller, dåligt skyddade kontaktstycken så ärg och kontaktproblem är vanligare. Kostar massa felsökningstid. (Massa liv i tidningarna om kontaktstyckena till dörrarna på S40/V50, det var ETT problem på några få årsmodeller. Vardagsmat på Renault, vad säger tidningarna?)
jag tycker inte det byts så mycke hjul lager, så det behöver du nog inte vara så orolig för.
Men det är ju mycke annat som är lite sådär.. & delarna är dyra!

Köp en ford! (ett ärligt tips!)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]