Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schröder
Det kan inte bara vara jag och min bil som har problem med skorr ljud ifrån dekorlisterna på dörrsidorna vid högt bas ljud på stereon och körning på dålig väg.....
Är så irreterad på detta satans ljud så jag kan spricka :evil:

Hur har ni som råkat ut för detta löst problemt :?:

Jag började med att plocka bort dörrsidorna, sedan spände jag efter lås brickorna som håller dekorlisterna på plats.
Detta funkade ca en månad sen skramlade det igen.......

Funderar nu på att endera limma fast dom eller montera fast dom med sådantdär svart kladd "glömt namnet" som man brukar få med vid köp av stereo högtalare........ Då borde det sluta skramla tycker jag :twisted:

Vet någon om Volvo själva har kommit på nån egen lösning på detta problem :?:

MVH Schröder
Schröder skrev:Okej! Verkar vara rätt ensam med detta problem :!: Hmmmm märkligt :!:
Blir nog att jag dämpar dessa lister med sådantdär svart kladd "glömt namnet" :mrgreen:
MVH Schröder
"svart kladd" = Butyltape
Används bland annat för att limma vindrutor m.m. Mycket användbart att täta och vibrationsdämpa med!

På min S80 rister det från vindrutemekanismen oxå.. Mycket störande när man, som jag, gillar att spela högt.. 8)
av micke5721
Hej,

Helt ovanligt tror jag inte att det är :wink: . Jag och en kompis köpte varsin s80 -99 för ungefär en månad sedan och vi har båda ett irriterande ljud som kommer då man kör på dålig väg eller stänger dörren. För mig kommer ljud från förardörren och för honom kommer det från bakdörren bakom förarplats...

Jag har gjort ett försök vilket bestod i silikon mellan fönstermekanismen och balk i dörren, det dämpade ljud i ett par veckor men sen så kom det tillbaka… ska göra ett nytt försök idag. Ska ta och fota vad jag gör om lägga ut det om jag lyckas få tyst på fanskapet 8) .

VH Micke
av N0RBERG
Något som också hjälper är att dämpa inne i dörrarna+ baksidan av dörrsidan med typ blyfoliematta eller liknande. Då blir det mindre resonansljud när man spelar hårt, och dessutom får man bättre och fylligare ljud!
av micke5721
Hej,

Det gick att få bort skallret, men hur långtidseffekterna av mina åtgärder blir har jag ingen aning om. Tyvärr blev bilderna så dåliga att de inte ens är värda att lägga upp men jag skall försöka beskriva vad som gjordes. Jag vill tillägga att jag inte vet hur det ska vara konstruerat eller hur grejerna ska sitta original för att det inte ska skramla så det jag gjort kanske är helt vansinnigt.

Som jag ser det kan orsaken till skramlet kan vara följande:
Alt 1: Fönstermekanismen ligger ej tillräckligt tätt mot balken = skrammel.
Alt 2: Mellanrummet mellan fönstermekanismen och balken är för litet = skrammel.

Då jag tog lös dörrsidan bev det tydligt att man hade tagit lös hela fönstermekanismen tidigare. Man hade borrat ur nitarna och istället för att sätta dit nya hade man punktat fast fönstermekanismen i balken :shock: …

Med dörrsidan lös felsökte jag genom att knacka på dörren och trycka en skruvmejsel mot olika delar till dess att ljudet försvann. Ljudet försvann då jag tryckte skruvmejseln mot elmotorns fäste. Jag bestämde mig för att plocka bort handtaget (inne) för att se om man kunde se mer av mekanismen där igenom. Jag såg till min förvåning att en nit borrats ur men att ingen ny nit, skruv eller något annat heller för den delen satt i hålet, så jag skruvade in en skruv. I och med denna åtgärd så slutade det att skramla då man knackade på dörren :) .

Nu till min mer tveksamma åtgärd. Skramlet försvann delvis med ovan åtgärd, men skramlet som uppstod då man stängde dörren fanns kvar. För att lösa det kilade jag en hårdplast bit mellan mekanism och balk och två tunna gummibelagda plåtskivor mellan motorn och fästet. Det lite farliga här är att jag limmade och silikonade fast min hemmagjorda distanser. Grejerna som det är fastlimmat mot ser ut att behöva kunna röra sig +- någon millimeter i och med att fönsterhissarna når sina två ändlägen. Just nu fungerar faktiskt trots att det är relativt stumt, men om det kommer att resultera i att något annat slits felaktigt/ går sönder har jag ingen aning om...

VH Micke
av larsolsson
Hej

Jag fick skrammel i min dörr efter den varit på Volvo för byte utav backspegel. ( dörrsidan demonterad )
Skrammlade då man spelade musik eller typ bankade på överkant dörr.

Vid påpekande hos Volvo sade de att det var clipsen i som håller dörrsidan som var dåliga.
De beställde hem nya sådana och bytte och skrammlet är nu borta. Kan vara värt att kolla upp.
Dock vet jag inte hur mycket "svartkladd" de har använt.

/ Lars

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]