Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha ännu en tråd angående vibrationer, men det får ni tåla eftersom ingen annan verkar ha exakt samma fel som mig. Iaf inte efter allt jag läst... :???: :wink:
Som sagt har massor av vibrationer i bilen som inte vill försvinna trots många timmar och mycket pengar som gått åt att byta ut en massa delar i ett försök att finna och åtgärda felet. Vibrationer som kunnat komma o gå lite som det själv vill, och olika i styrka.
Som det är nu så funderar jag på om lagret som sitter på höger drivaxel som ligger i fästet på motorn kan skapa vibrationer!? De inre drivaxlarna har ett litet glapp, men det är kanske normalt!?
Har i dagarna bytt alla motorfästen/kuddar (det högra byttes tidigare) och jag tycker mig se en förändring kring vibrationerna beroende på hur motorn legat efter varje kudde som bytts.
Så min undran är ju ifall det kan vara så att det är lagret på "mellanaxeln" eller drivknutar som kan skapa dessa vibrationer??

Vibrationer:
*Redan vid 40-50km/h så känner man av det och bilen nästan gungar fram.
*Vid 80-90km/h så finns det rejäla vibrationer och man kan fortfarande känna ett visst "gung".
*110km/h och uppåt så tilltar vibrationerna kraftigt och man kan knappt hålla sig kvar i stolen...
*Vid kraftig acceleration minskar vibrationerna.
*Vid jämn fart spelar det ingen roll om man kopplar ur eller ligger kvar på växel.
*Ingen skillnad vid motorbroms eller inbromsning.

Är gjort:
*Stötdämpare och fjädrar F+B.
*Fjädersäte övre fram + fjäderbenslagring.
*Skivor + Belägg.
*Alla motorkuddar/fästen.
*Hjulvinklarna är ställda. VB något fel i toe, ej justerat pga rost. Var så även innan vibrationerna visade sig.
*Hjulen är balanserade flera gånger.
*Provat med 3 olika uppsättningar hjul.
*Bussningarna känns ok.

Jag behöver lite hjälp! :lol:
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
det absolut vanligaste jag varit för. är att man inte fått dit fälgarna rätt. ofta är det 5 hål i fälgen för styrpinnen. men bara ett... är djupt nog för att fälgen ska ligga plant mot navet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag kör med plåtfälgar och då är det inga problem med styrpinnarna.
Jag tycker det blivit värre och värre ju mer delar jag bytt ut, därför börjar man ju då undra ifall det handlar om att drivaxlarna hamnar i fel vinkel. Bilen är sänkt och jag vet att t ex SAAB 9 3 kunde ha problem med vinklarna på drivaxlarna när man sänkte dessa, men då borde fler ha samma fenomen som jag...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Benganxc70 skrev:jag skulle kolla stödlager mellanaxel
Men hur kan man egentligen kolla stödlagret mer än att känna efter glapp och missljud?
Har provat båda utan att finna något fel, men det har jag iofs gjort med allt annat också...
Sitter och kollar på blocket nu, är väääldigt nära att köpa nytt och skrota denna... :evil:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Idag har jag ännu en gång provat med andra hjul, och även denna gång är felet kvar så att det skulle ha med hjulen att göra är uteslutet. Har även gjort rent naven ordentligt vid bytet, även detta utan positivt resultat.
Lossade höger drivaxel vid stödlagret och kunde konstatera att lagret var ok, vare sig glapp eller missljud.
Vid 30-40km/h så kommer vibrationerna första rundan, vid låg hastighet så kan man riktigt känna hur den "gungar" fram och detta fenomen kan även komma runt 75-90km/h även om det mest "bara" är vibrationer då.
Nån som har koll på vad nya drivaxlar kostar ifall man skulle byta för att kunna utesluta dessa helt!?
Tänkte åka o fixa nya skivor och klossar i morgon, både fram och bak. Fram är egentligen väldigt fräscha, men bytar för att kunna utesluta även här.
Hjullager känns ok, har bänt isär klossarna och känt efter ordentligt och hittar inget glapp eller missljud, vare sig fram eller bak. Hittar heller inget glapp i inre styrleder, de yttre är bytta. Likaså är det nya spindelleder. Bussningarna känns bra.

Blir snart knäpp på bilfan!? :evil: :cry:
Låter nästan som mitt problem. Dock har jag fått bort mycket iom nya dämpare osv men har ändå kvar vibrationer.
Nya drivaxlar hos Mekonomen osv har jag för mig kostar runt 3500:- för ena sidan. Så det lär inte bli billigt å byta om man inte vet att dem är dåliga.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Idag har jag bytt skivor och klossar runt om, handbromsen fick nya backar och mont-sats.
Rengjorde naven väldigt noga innan skivorna monterades, naven bak såg inte fräscha ut men jag tycker ändå att det centrerade fint när jag rengjort och monterade de nya skivorna.
Drivaxlarna kostade runt 3600:-/st på Volvo, bär emot att handla enbart för att ev kunna utesluta...
Om man letar begagnat, passar drivaxlarna emellan oavsett motorstyrka?
För drivaxlar är ju det enda som inte är bytt nu, förutom bussningarna då... Men dessa kändes fräscha när jag bände i dom, man brukar ju snabbt kunna avgöra ifall dom gjort sitt eller ej, i vanliga fall åtminstone.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]