Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svensson1
Jo det är en Volvo AFV :D

Jag bor i Göteborg och vet att man kommer betydligt mycket längre om man tankar här än om man tankar i tex Stockholm. Tror att det är väldigt stor skillnad på energi innehållet beroende på vart man bor, runt Göteborg och hela västkusten är det jätte bra. Vart brukar du tanka då?
Användarvisningsbild
av SvenB
Svensson1 skrev:Jo det är en Volvo AFV :D

Jag bor i Göteborg och vet att man kommer betydligt mycket längre om man tankar här än om man tankar i tex Stockholm. Tror att det är väldigt stor skillnad på energi innehållet beroende på vart man bor, runt Göteborg och hela västkusten är det jätte bra. Vart brukar du tanka då?
Är det inte så att tankar du i Göteborg är det mycket större chans att du får naturgas, än om du tankar i Stockholm? Och naturgasen har väl större energiinnehåll.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Den gamla Bi-fuelen gick ca 25-27 mil på 20Nm3 gas (full gastank).

Den nya AFV:n borde ligga på ungefär detsamma. Den har iofs starkare motor men å andra sidan en "nyare" motor och en mer högväxlad låda än den gamla. Men utnyttjar man turbon flitigt sticker det iväg fort. Jag vet då jag kör den vanliga 2,5FT:n
Användarvisningsbild
av Nexus6
Jag har så här långt tankat på Fordonsgas-macken nere på Arendalsområdet. Idag gick det på 21 kubik och jag hade då kommit 28 mil. Omräknat blir det ju 0,93 liter/mil. Måste säga jag tycker det är ändå ok i en så pass stor bil med automatlåda, men jag misstänker att en Passat hade varit mkt snålare, nån som vet? Fortfarande mkt imponerad om någon lyckats över 40 mil på en tank. Jag pendlar till jobbet ungefär 15km landsväg och sedan 15km stadstrafik enkel väg.
av MattiasD
Hur långt ni kommer beror väl också på trycket vid gaspumpen. Gasen fylls på i bilen tills bilen har samma tryck i sin gastank som gasmacken har. Så begreppet full tank borde ju variera gång till gång. Det gör ju att som vanligt gasbilsförare kan man omöjligt räkna ut hur mycket bilen egentligen drar på gas. Möjligtvis kan man göra en snitt över tiden med många tanktillfällen.

Föresten, är nyfiken på om det går att få fram den momentana förbrukningen i färddatorn vid gasdrift? Snitt förbrukningen i färddatorn, hur beräknas den egentligen om man kört på både gas och bensin?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MattiasD skrev:Hur långt ni kommer beror väl också på trycket vid gaspumpen. Gasen fylls på i bilen tills bilen har samma tryck i sin gastank som gasmacken har. Så begreppet full tank borde ju variera gång till gång. Det gör ju att som vanligt gasbilsförare kan man omöjligt räkna ut hur mycket bilen egentligen drar på gas. Möjligtvis kan man göra en snitt över tiden med många tanktillfällen.

Föresten, är nyfiken på om det går att få fram den momentana förbrukningen i färddatorn vid gasdrift? Snitt förbrukningen i färddatorn, hur beräknas den egentligen om man kört på både gas och bensin?
Nej gasen räknas i kubikmeter. Varje station her ett eget kompressorhus som ser till att du får rätt tryck. Du ser på pumpen hur många Normalkubikmeter du fått även om gasen skulle ta slut efter halva tankningen. Den mäter normalkubikmeter oavsett hur mycket som finns kvar i tankstationen.

Kring färddator så var denna helt frånkopplad på den gamla Bi-fluelen. Vet inte hur det är på den nya men det är lite lurigt efterson den alltid startar på bensin och går på bensin någon minut innan den kopplar om. Någon som vet om färddatorn är frånkopplad även på den nya AFV:n?
av MattiasD
Emiljonsson7 skrev:Nej gasen räknas i kubikmeter. Varje station her ett eget kompressorhus som ser till att du får rätt tryck. Du ser på pumpen hur många Normalkubikmeter du fått även om gasen skulle ta slut efter halva tankningen. Den mäter normalkubikmeter oavsett hur mycket som finns kvar i tankstationen.

Kring färddator så var denna helt frånkopplad på den gamla Bi-fluelen. Vet inte hur det är på den nya men det är lite lurigt efterson den alltid startar på bensin och går på bensin någon minut innan den kopplar om. Någon som vet om färddatorn är frånkopplad även på den nya AFV:n?
Nu har jag aldrig kört en gasbil själv, så jag kan ha missuppfattat det hela. Men vad jag förstod kan fyllnaden av gas variera i bilens tankar beroende på trycket i gas. Då förstår jag inte hur man kan räkna ut förbruningen? Förutom att ta en snitt med kanske 20 tanktillfällen. Jag vet att gasen mäts i kubikmeter.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MattiasD skrev:
Emiljonsson7 skrev:Nej gasen räknas i kubikmeter. Varje station her ett eget kompressorhus som ser till att du får rätt tryck. Du ser på pumpen hur många Normalkubikmeter du fått även om gasen skulle ta slut efter halva tankningen. Den mäter normalkubikmeter oavsett hur mycket som finns kvar i tankstationen.

Nu har jag aldrig kört en gasbil själv, så jag kan ha missuppfattat det hela. Men vad jag förstod kan fyllnaden av gas variera i bilens tankar beroende på trycket i gas. Då förstår jag inte hur man kan räkna ut förbruningen? Förutom att ta en snitt med kanske 20 tanktillfällen. Jag vet att gasen mäts i kubikmeter.
Pumpen måste väl ändå mäta vikt också, annars kan man ju bli totalblåst.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej pumpen mäter normalkubikmeter Nm2, d.v.s. En normalkubikmeter anger hur många kubikmeter gasen motsvarar vid normalt atmosfärstryck. Max tankvolym var ca 21 Nm2, d.v.s. 21 vanliga kubikmeter okomprimerad gas men som nu är komprimerat till 150 eller om det nu var 250 bar. Pumpen mäter helt enkelt exakt hur många normalkubikmeter du får i, d.v.s. det spelar ingen roll om trycket skulle vara lågt i stationen, du får alltid det antal normalkubikmeter som pumpen säger. Så det är helt jämförbart med att tanka litrar bensin eller diesel. Ingen gissning behövs så det går att mäta exakt. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
oavsett om du tankar gas eler bensin, så mätar man ju förbrukningen mot vad man lyckas fylla i. så vist kan man få en viss miss visning på bara en tankning med en gasbil. (om bensinstationens apparat bara orkar pumpa upp ett tryck på 180bar så säljer dom ju mindre bränsle, mot om dom orkat pumpa 200 bar) Du kan alltså tro att blien dragit mindre gas, än vad den gjort.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]