Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bela62
Hej!
Jag har nyligen byt länkrem Vä. och Hö. med busningar, spindled Vä.och Hö. styrled Vä. hjulinställning,nya däck Kumho alla 4-. föra somarn bytte bromsskivor fram och back komplet med handbromsklos. raten skakar litte över 80 km/h låter som ej bra balancering... men igår kommit ngt konstigt skakning vid 60 km/h. som punktering.stanade bilen kollade runt däcken allt var OK. känt fälgarna om de är varma allt var normal. sedan försfan det idag över 100 km/h efter ett tag komm tillbacka samma ljud lick punktering men bilen drar intte hö. eller vä. exat som punkterin slår. ljudet. vet ngn vad kan det vara??? ?:-/
av Gandalfi
Låter som om du har bytt det mesta........vad har du för fälgar? Finns flera exempel på folk som köpt piratkopior på Volvos R-fälg och fått dåligt gjorda kinakopior=ovala fälgar. Ovala fälgar kan man så klart även få på original om du smäller i dom tillräckligt hårt. Jag undrar lite varför du har bytt så mycket i framvagnen, jag kör också en -04 och har alla papper på den sen ny, och där är inget förutom stötstängerna bytade.
Du måste även kontrollera infästningarna till motorn, framförallt den övre, men självklart de andra också. En svag punkt som ofta spökar i onödan, och kan ge vibrationer som symtom.

Har du rätt centrumringar på fälgarna, kontrollerat att ingen fjäder har brustit i fjäderbenen....listan på tänkbara orsaker som kan ge upphov till vibrationer kan göras hur lång som helst.....skeva bromsskivor fram....obalans i drivaxlarna....
av klima
För att nämna det enklaste först:
Kolla att hjulets skruvar är ordentligt fastspännda.

Hade just lösa skruvar själv och det skakade redan vid låg hastighet.
Användarvisningsbild
av bela62
Gandalfi skrev:Låter som om du har bytt det mesta........vad har du för fälgar? Finns flera exempel på folk som köpt piratkopior på Volvos R-fälg och fått dåligt gjorda kinakopior=ovala fälgar. Ovala fälgar kan man så klart även få på original om du smäller i dom tillräckligt hårt. Jag undrar lite varför du har bytt så mycket i framvagnen, jag kör också en -04 och har alla papper på den sen ny, och där är inget förutom stötstängerna bytade.
Du måste även kontrollera infästningarna till motorn, framförallt den övre, men självklart de andra också. En svag punkt som ofta spökar i onödan, och kan ge vibrationer som symtom.

Har du rätt centrumringar på fälgarna, kontrollerat att ingen fjäder har brustit i fjäderbenen....listan på tänkbara orsaker som kan ge upphov till vibrationer kan göras hur lång som helst.....skeva bromsskivor fram....obalans i drivaxlarna....
Jag kör mest sommar vinter avtällt i besiktningen fick jag en 1-a,busningar länkrem fram sprukna... enklare var at byta hela länkrem jag valde spindleden till och med.trurde enklare och säkrare. Vä. byte själv sen komm utt drivaxeln utt from vexelådan var mycket kronglit att sätta tillbacka med kulurna... lyckades jag och byte Vä Kulled efter det med dumkraft lyfte upp för at gå lätare satt dumkraften i Stång/stag,
krängningshämmare . slog med hammare i Hjulnav för att komma in drivaxeln... efter detta körde bilen provkörde allt verkade rätt. andra sida Hö. lämnade bilen i servec jag trorde dett klarar jag inte själv..... servic byte Hö sidan och betalat for kontroll hela arbetet som jag görde själv . svaret var att ALLT ÄR RÄTT i prokörning
ibland i ogämna vägar låtit ngt knack, eftersom jag satt domkraften i krängningshämmare trorde at byta dett kan vara här felet eller spindled utre. bytte jag de och hjulinställning , två back däckena var ganska slitna bytte de helt nya. byte plats fram däcken bach och de back fram med två helt nya däck.
efter allt detta i hastighet under 80 dyckit detta skakning och försvan med direkt och andra gngen over 100 .....!
Fälgar är 17' original AICE med dnuvarande däck 225/45 17'
deta har upkommit i samband med litte sväng ca 5 - 10 % i över 100km/h.

Jag undrar ny:
kan dett ha at göra med Hjulnav?! ( när jag sätter däcket litte svår pga at jag har slagit med hammare ....litte bultar hjälper att komma däcket på plats.
kan dett vara at ngt bult har inte värkstad dragit fast riktigt Vä. sid.?
MVH
Användarvisningsbild
av bela62
Jag kör mest sommar vinter avtällt i besiktningen fick jag en 1-a,busningar länkrem fram sprukna... enklare var at byta hela länkrem jag valde spindleden till och med.trurde enklare och säkrare. Vä. byte själv sen komm utt drivaxeln utt from vexelådan var mycket kronglit att sätta tillbacka med kulurna... lyckades jag och byte Vä Kulled efter det med dumkraft lyfte upp för at gå lätare satt dumkraften i Stång/stag,
krängningshämmare . slog med hammare i Hjulnav för att komma in drivaxeln... efter detta körde bilen provkörde allt verkade rätt. andra sida Hö. lämnade bilen i servec jag trorde dett klarar jag inte själv..... servic byte Hö sidan och betalat for kontroll hela arbetet som jag görde själv . svaret var att ALLT ÄR RÄTT i prokörning
ibland i ogämna vägar låtit ngt knack, eftersom jag satt domkraften i krängningshämmare trorde at byta dett kan vara här felet eller spindled utre. bytte jag de och hjulinställning , två back däckena var ganska slitna bytte de helt nya. byte plats fram däcken bach och de back fram med två helt nya däck.
efter allt detta i hastighet under 80 dyckit detta skakning och försvan med direkt och andra gngen over 100 .....!
Fälgar är 17' original AICE med dnuvarande däck 225/45 17'
deta har upkommit i samband med litte sväng ca 5 - 10 % i över 100km/h.

Jag undrar ny:
kan dett ha at göra med Hjulnav?! ( när jag sätter däcket litte svår pga at jag har slagit med hammare ....litte bultar hjälper att komma däcket på plats.
kan dett vara at ngt bult har inte värkstad dragit fast riktigt Vä. sid.?
MVH
Användarvisningsbild
av bela62
Kan dett vara orsaken at skaka bilen i låg och hög hastighet likssom punktering?! eller typ obalansering,eller licksom man kör dett tjoka vägkanten....? bromsar litte enu mer låter.... OBS inte hela tiden bara då då.... kollat ovre motorfeste busningen är litte sprucken inte hel....? jag kolade efter tipset jag fick i forumet
vet ngn vad det kan vara????? tips!
MVH

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]