Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
tjena, har en 244 88a som jag skulle behöva byta höger framstötdämpare på. Hur gör man på enklaste sätt?, börjar man med att pressa ihop fjädern eller hur gör man? tacksam för svar=) o sen undrar jag också ifall men grejjar det med vanliga verktyg eller om man måste ha något specialverktyg om man bortser från fjäderspännaren??
av rd350
Du börjar med att lossa styrstag, krängningshämmarlänk, bromsrörshållaren på framaxeln. Sen märker du upp var kamberjusteringen står på fjädertornet, losssar de tre m8 muttrarna och fäller ut hela benet sen spänner du ihop fjädern och lossar muttern till dämparen med en mutterknackare. Finns specialverktyg till muttern som håller dämparen i benet men det går med dorn och hammare med.
av Kgk
Byt båda dämparna när du ändå är igång, bara dumsnålt att byta en.
Montera inte stora muttern på dämparen med muttermaskin, kolvstången får inte rotera.
av IronSabbth
okey tack för svar :D , aa blir nog till att byta båda. men hur menar du med att märka vart camberjusteringen står?, har faktikst ingen aning om vart eller hur man ställer camber vinkel på en 240? skulle va bra att veta. när man har lossat muttern till dämparen tar man ner allting då hela benet med bromsskiva o allting o sen byter man när den är loss från bilen?
av rd350
Uppe i motorrummet där benet är fäst sitter en "halvmåne" med två hack i, sätt ett märke med en penna i ett av hacken. Du låter benet hänga i kulleden och stöttar det med något så du inte sträcker bromsslangarna under arbetet.
av IronSabbth
Var ett bra tag sen jag startade tråden nu, fick tyvärr alldrig tid att ta tag i det då men nu håller jag på :lol: men nu undrar jag ifall man måste smörja in dom nya dämparna med något typ nå fett eller liknande? eller är det bara att sätta dit dom som dom e?
Tacksam för svar :P
av 240GLTMarcus
IronSabbth skrev:Var ett bra tag sen jag startade tråden nu, fick tyvärr alldrig tid att ta tag i det då men nu håller jag på :lol: men nu undrar jag ifall man måste smörja in dom nya dämparna med något typ nå fett eller liknande? eller är det bara att sätta dit dom som dom e?
Tacksam för svar :P
längst upp på stötdämparen som kommer upp i fjädertornet där du lossade den stora muttern.
där kan de vara bra att ha lite fett.
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]