Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av figge77
halloj!

fick för mig här om veckan att jag skulle försöka få liv i farthållaren i min 745 som vart kaputt så länge jag haft den. kollade först lite under huven och konstaterade att slangarna va ruttna. köpte ny slang och bytt alla ändaner till bromspedalen. men inte hjälpte det. så jag fortatte leta fel samt googla lite. läste om givaren som ska justeras. inte 100 på hur detta ska göras. jag gjorde som så att jag tog en multimeter inställd på diodtest (pip) justerade givaren så den leder ström i de läge när men ej rör bromsen..trycker man lite på bromsen så bryter den

dock hjälpte inte detta heller. farthållaren är stendöd. vad kan man mer fippla med?
Vad har du för farthållare egentligen?

Original till 700/900-serien är vakuumstyrd, vid broms- och kopplingspedalen ska det sitta två svarta ventiler med slangar på. Eller jag missförstår kanske vad du menar med "givare"? Vad är det för typ av slangar du har i systemet? Är det mjuk gummislang eller liknande...?
hej!

det är en -90:a och vad ja kan se så är det säkert orginal. monterat i fabriken.
slangarna jag köpte var vanlig vakumslang
och "givare" det sitter en grejj man kan skruva på vid bromspedalen som är inkopplad med 2st sladdar och en vakumslang och när man trycker på bromsen öppnar ventilen och släpper vakumet om jag fattat rätt. dom 2 sladdarna är troligen signal till vakumpumpen eller nåt.
men så här långt är allt helt..slangarna läcker inte. bälgen i motorrumet som drar i gasen verkar vara i bra skick. samt ventil/givare vid bromsen är hel. dock inte 100 på att jag ställt in den rätt

måste va nå annat skit som spökar
figge77 skrev:slangarna jag köpte var vanlig vakumslang
Det är alltså en mjuk slang med en diameter på 5-6 mm du har?
figge77 skrev:och "givare" det sitter en grejj man kan skruva på vid bromspedalen som är inkopplad med 2st sladdar och en vakumslang och när man trycker på bromsen öppnar ventilen och släpper vakumet om jag fattat rätt. dom 2 sladdarna är troligen signal till vakumpumpen eller nåt.
Ja det kan nog stämma! :)

De sladdarna går isåfall till farthållarstyrenheten, som sitter bakom panelen, till vänster om dina fötter (under och något framför A-stolpen).
figge77 skrev:japp slangen är rätt mjuk 5-6mm. helt vanlig vakumslang köpt på ok.
kan de vara nåt med att den är för mjuk eller ?
Jag har eftermonterat farthållare på min 944 -92, samma originalsats passar även 700-serien, men jag missade att kolla upp vilken slang det var original. Bilen jag tog delarna ifrån hade inte originalslangarna, utan en riktig speciallösning som involverade precis den typ av slang du beskriver. Eftersom jag inte visste detta så använde jag i god tro en mjuk slang som såldes som "vakuumslang".

Den riktiga slangen är ett böjligt pneumatikrör med [uppskattningsvis] ca 3 mm ytterdiameter, den passar direkt i original-kopplingsstyckena. En mjuk slang kanske fungerar när den är helt ny och du precis monterat den, men efter ett tag kommer den att mjukna och börja svikta... eller som min - spricka! Först märkte jag det på att det inte gick att köra om på motorväg genom att bara hålla in farthållarknappen, sen började farthållaren fungera sporadiskt, och till sist inte alls.

Slangen och kopplingsstyckena går att köpa hos Volvo, och kostar ingen förmögenhet. Jag köpte själv delarna därifrån i förra veckan, enligt nedan:

Artikelnummer - benämning, beskrivning/pris:
VO 946233 - Rör, 3 meter (mer om detta nedan). 31,08 kr/meter. Kostnad: 93,23 kr.
VO 3501844 - Kopplingsstycke, behövs 2x. 34,61 kr/st. Kostnad: 69,23 kr.
VO 9155862 - Kopplingsstycke, behövs 2x. 28,25 kr/st. Kostnad: 56,50 kr.

Summa ovanstående delar (utan ev. rabatt): 218,96 kr.

Pneumatikslangen ska kapas till enligt tre mått; 380 mm (vakuumpump-servoenhet), 1600 mm (vakuumpump-pedalställ), 70 mm (mellan avluftningsventilerna). Totalt blir det alltså 2050 mm, så det är klokt att köpa 3 meter så har man viss valmöjlighet beträffande dragningen av slangarna i motorrummet.

Jag rekommenderar också att du använder en rörklippare för pneumatikrör, ser ut såhär:
http://handla.swedol.se/images/large/TL-66000.jpg

Om du vill ha hjälp så finns jag i Jönköping! Jag kan hjälpa dig att kontrollera funktionen på vakuumpumpen och styrenheten. :)
tackar för all info.
skall överväga detta med slangarna när jag väl fått någon form av livstecken från farthållaren.
bytt själva spaken nu. men de hjälpte inte så jag grävde runt lite mer bland alla sladdar och hittade en gul sladd som var avklippt. kom från farthållarns styrbox och var av upp under instrumenten. nån som vet vart den ska gå?

mvh fredrik
för det första kan du ju koppla en slang direkt på vacuumbälgen och suga med munnen.
funkar den så skall bälgen röra sig.
- sedan kan du göra samma med pedalkontakterna . det skall vara tätt tills du trycker ner pedalen - då skall trycket släppa.
Vad gäller sladden så skall det gå en sladd till instrumentpanelen som ger information om farten på bilen,
Det ligger en monteringsanvisning på :
http://www.upload.ee/files/399976/Cruis ... 1.pdf.html
eller
http://ex.parcomp.com/syren/volvo/940_D ... 700900.pdf
den kanske kan vara till hjälp :-)
Jag håller precis på att montera en farthållare på min 940 -95:a :-)
/emwtur
hej!

ventilen vid pedalen e tät de testa jag när ja hadde bort den. ska kolla bälgen sen. men duu när jag kollar den där pdf:en så går de en sladd till hastighetsmätarn som heter Y...kan de va så lätt tro?

mvh fredrik
det står i pdf:en var den skall sitta !
Var noga bara - första delen är för 740 - andra delen för 940 !
Själv försöker jag sätta i en farthållare till en 740 i en 940 - så jag läser båda delarna samtidigt :)

/emwtur
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]