Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjoffe
Har nyss blivit med dieselbil för första gången (D5 Summum -08) och har försökt hitta någon info i trådarna om problem med värmen i kupén efter att man använt tiduret.
Värmaren startar som den ska och stängs av på inställd tid men framförallt frugan tycker det är för kallt i kupén när hon ska åka hem efter en natts jobb.

Min fråga är om det går att ändra någonting i inställningen av värmaren, antingen själv eller på Volvoverkstan?
Vet inte riktigt vad du menar för val i datormenyn, hittar inget sådant val under Klimatinställningar. Under inställningarna med rattspaken är valet Extravärmare satt på Auto.

Vad jag försöker förstå är om det går att påverka temperaturen i kupén när bilen är parkerad och värmaren är på via tiduret? Den ger alltså värme men inte tillräckligt enligt min referensperson (=frugan :wink: )
Om frun åker vid 07.00 och tiduret är ställt på 07.00, borde bilen definitivt vara varm, ofta varmare än vad som är riktigt komfortabelt. Klockan går rätt?
Sedan är det så att om man inte har ställt in tiduret och det är 5-6 grader varmt är det inte säkert att den startar, pga att gränsen för autostart går där någonstans.
Hon ställer tiduret på den tid hon åker hem men tycker det är för kallt i kupén ändå. Sen är det väl så att man har olika uppfattning om vad som är varmt...
Men det tycks alltså som att det inte går att påverka temperaturen själv så jag får se vad verkstan säger.

Tack för tipsen.
Bjoffe skrev: Men det tycks alltså som att det inte går att påverka temperaturen själv så jag får se vad verkstan säger.
.
De där låter ju väldigt konstigt,menar ni att man inte kan bestämma om man vill ha 20 eller 27 grader i bilen?
Det går inte att ställa in någon temperatur. Vill man inte ha så varmt som blir om man tar bilen på "inställd" tid får man ställa tiden lite senare än man ska åka..

Verkar för övrigt vara fel på antingen värmaren eller frun tror jag, för personligen har jag aldrig upplevt att bilen skulle vara kall när man ska ha den, snarare tvärtom, att det är för varmt..

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]