Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snittet för min XC70II D5 AWD för ~270mil autobahn i stresstempo dvs långa sträckor med cruisen på 170-200 samt mängder med fullgasomkörningar = 0,86 vid pumpen samt 0,89 på datorn.

Nollade datorn när jag åkte av färjan i GBG och hemma i STHLM visar datorn 0,67 och då har jag kört +10kmh enligt GPS tidigare har samma resa resulterat i 0,7
Bilen har nu gått 2750mil
Riktigt bra tycker jag
Dom tre första tankarna på min XC60 D5 awd R-design (20" fälgar) har varit över litern. Började på 1,29 och är nu 1 liter jämnt. Mycket stadstrafik!

Har dock kört en del motorväg på nuvarande tank, kan bli intressant att se vad snittet blir då. Står 0,78 på färddatorn just nu iallafall.
När man håller på att mäta i centilitrar i "förbrukningstrådar" gentemot tillverkares siffror, är det någon som tar hänsyn till att vi har 5% rapsolja i vår diesel? Vi har alltså en diesel med lägre energiinnehåll än den diesel som tillverkaren kanske testat bilen med? Redan i mitten på nittiotalet när "Citydieseln" kom, den som var helt klar och nästan luktfri, sjönk energiinnehållet med några procent. Och den är numera ytterligare utspädd med RME...
Detta med energinnehållet i svensk miljödiesel har AMS lr TV testat (minns inte vem det var) skillnaden var om jag minns rätt relativt stor.
Detta betyder att dom som kollar mot utländska sidor där man uppger sin faktiska förbrukningar,så får man automatiskat en felprocent i relation till bilar som tankas i sverige.
Att jämföra förbrukning med andra är ju helt "mongo" om man inte anger bilens faktiska vikt, hjulstorlek, ute-temp, osv osv osv...
Det är ju ganska många variabler som avgör hur mycket en bil kommer att förbruka.

Färddatorns avvikelse däremot kan man jämföra rakt av. (Håller med VolvoB20 här, hur svårt ska det vara för biltillverkarna att lägga in en funktion för korrektion av visningen!?)
Variosboy skrev:Att jämföra förbrukning med andra är ju helt "mongo" om man inte anger bilens faktiska vikt, hjulstorlek, ute-temp, osv osv osv...
Det är ju ganska många variabler som avgör hur mycket en bil kommer att förbruka.
För att inte tala om geografiska läge (tänker främst på Skåne som är att köra på en stor parkeringsplats...) samt körstil.
Falk skrev:V70II 2.4D-175 manuell. Efter 5 månader vinter med 2000mil blandad vardagskörning 0.67 på datorn och 0.74 enligt pump/vägmatare.
Ren landsvägskörning ger ca 0.6 enligt pump/vägmätare.

Okej tycker jag...
Min ligger på ungefär samma förbrukning (några centiliter upp på landsväg=motorväg) :D
Falk skrev:V70II 2.4D-175 manuell. Efter 5 månader vinter med 2000mil blandad vardagskörning 0.67 på datorn och 0.74 enligt pump/vägmatare.

Okej tycker jag...
Jag har kört 1500 mil och ligger på ett snitt mellan 0,54-0,56 på datorn och 0.6-0,64
Gurra82 skrev:

Okej tycker jag...
Jag har kört 1500 mil och ligger på ett snitt mellan 0,54-0,56 på datorn och 0.6-0,64
Låter ju fantastiskt bra, jag väntar på min nya av samma modell med manuell, har idag en törstig 2-liters bensin mondeo som vintertid ligger på 1,06 per mil, borde ju rimligen synas i plånboken tycker jag.

/ J
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 35
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]