Fick beskedet "Jag lägger inte en krona till på den, jag köper tillbaks den för de 30000 kr du gav".
Inte det man vill höra när man hållt på och småfixa i tre dar, köpt en massa lampor och reservdelar - och M-testat. Ska man låta det passera, strunta i kostnaden och besväret att försöka få bilhandlaren att ta sitt ansvar och pröjsa själv, eller ska man försöka tvinga sig till det man rätteligen har rätt till - en del av pengarna tillbaks eller betald reparation?
Bromsskivorna och däcken borde iaf gå på deras "Trafiksäkerhetsgaranti" om det är de villkor som MRF har... Men några villkor fick jag inte heller eller visste att jag skulle be om...
M-testet förresten:
Reparation krävs:
Bromsskivor, rost båda bakre (inte så konstigt om den stått på firman länge, det känns när man bromsar)
Bränseltank: Rostskadat rör (lite puts och rostsskydd så är det löst)
Motorfunktion: Kamaxel låter illa, finns även felkod om kamaxeljustering samt andra felkoder
Farthållare ur funktion
Däck: Slitet till väven på vissa ställen
Dörrar: Fel på fönstermekanism passagerarplats
(det var även fel på vänster bak fönster men det släppte - det är väl ingen som använt den på månader)
Dessa grejor ska alltså ordnas/bekostas av bilfirman.
samt Bakrutetorkare - saknas (detta påpekade jag vid köp och fick rabatt för)
Fick även några anmärkningar, vet inte om det kräver åtgärd från säljaren...
Missljud framvagn
Väser vid acceleration, vidare kontroll erfodras.
Bromsrör något rostiga, bör rengöras och rostskyddas (främre del, höger framhjul)
Bromskivor fram mindre rostangrepp
Strålkastare: Kondens vänster (påpekade även detta vid köp, fick bortförklaring att den stått länge, imman försvinner iofs när lamporna varit tända en stund men kommer tillbaks igen när man släckt)
Yttre skick motor: Oljefukt höger sida - rengör för vidare kontroll
Motorfäste: Känns lite slitna
Batterihållare: Lite löst
Kränghämmare fram: Släppt i dammskydd hö
Draganordning: Bör rostskyddas
Och slutligen Upplysningar:
Balkar/botteplåt: Rostskyddsbehandling rekommenderas
Lackering, allm skick: Div rost och skavanker (bilen annonserade som helt rostfri så är det inte även om det bara är ytlig rost f.n.)
Bilia i Malmö vill ha 7553 för att byta drevet till VVT-enheten 1566 delen och resten för jobbet. De måste tydligen inte byta kamremmen, de klarar tydligen inte av att göra det bytet i Kungälv utan att byta kamrem och rulle...
Det kan ju vara ventilen med sa de, då kostar arbetet 400 kr, vet inte vad ventilen går på... man kan ju hoppas att de inte slentrianbyter utan verkligen tar reda på vad felet är innan de slänger bort 7500...
Ska besiktiga imorgon iaf, så får vi se om de är överens med Motormännen - man tycker ju att man borde slippa besiktning när de redan kollat allt o lite till.