Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag ska byta motorkuddarna på min 855GLT -93 och söker därför en guide eller beskrivning på hur man byter ut vart och ett. De sitter ju rätt illa till och jag har ingen lust att kludda för mycket utan vill ju göra rätt från början :wink:
Ska byta de båda stora kuddarna och länken undertill så det är främst till dessa som jag behöver ha tips!
Det övre och "främre" är redan bytt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Motordämparna är nu utbytta, en hel del svordomar hörde till jobbet som i övrigt var enklare än jag befarat.
Tråd kan låsas om så önskas.
av timebandit
Är faktiskt intresserad av exakt varför du valde å byta dem? Hade du några symptom? Blev det bättre isåfall?
Inga bilder på ny vs gammal?

Hur gick du tillväga? Lyfte du motorn i tråget?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag bytte ut den högra kudden (främre på motorn) och då tippade motor/låda över och låg på gummiklossen på vänster sida som skall skydda lådan mot slag eller liknande. Därför valde jag att även byta de stora kuddarna för att på så vis lyfta upp motorn från att ligga dikt an mot klossen på subframen.
Anledningen till att jag började kika på kuddarna är pga vibrationer i bilen, nu efter bytet kan jag konstatera att det blev bättre nu när motorn ligger som den ska. Jag har fortfarande vibrationer i bilen, men som troligen har sitt ursprung på annat ställe. Ska se vad som krävs för att byta bussningar osv i bakvagnen nu, bara kostar en massa pengar...

Ja jag lyfte i tråget (träkloss emellan) för att ta kudden fram, trångt som tusan och jag var tvungen att såga av bulten på den nya kudden för den var längre än original, så pass tight är det...
Va det gäller den bakre kudden så lyfte jag i lådan istället mot kudden så att säga för att vinkla motorn åt rätt håll.
Här var jag dessutom tvungen att lossa motorfästet på motorn för att kunna vinkla undan detta och få ut/in kudden.

Den högra (främre) kudden är enkel, lyft och säkra med bockar och av med högerhjulet, lossa 1 plastmutter för att kunna vika undan innerskärmen. Här bakom sitter kudden, 2st mot motorn och 2st i subframen. Även här behöver man lyfta lite i tråget.
av timebandit
Mycket intressant läsning. Tack!

Om du byter mer bussningar/kuddar som i tex bakvagnen och blir av med vibrationerna så hojta till med en ny tråd för jag lider också av vibrationer som jag inte kan härleda någonstans alls.
Bilia tror att kopplingen kan skapa dessa vibrationer men jag är skeptisk.

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kinetic,[…]