Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan Däckkrängaren!
Jodå, du ska få lite tips av en f.d. Däckkrängare;
Troligen så handlar ditt skrikande om bromsbelägg som kärvar. Ett enkelt sätt att slippa skrikande bromsar eller minska på skriket, är att plocka bort beläggen (om du nu inte ska byta ändå) och märka upp så att dom kommer tebax på samma plats åt samma håll. Fila eller slipa sedan av lite i ändarna på metallen, alltså dom sidor som ligger an mot oket uppåt och neråt, inte mot skivan eller kolven. Stoppa sedan in en bra fil i oket och fila på den ytan som belägget ligger mot uppe och nere, akta bara damasken på bromskolven så att du inte skadar den. Borsta även av sprintarna som håller belägget på plats. Allt handlar alltså om att belägget ska löpa fritt och inte fastna. När du återmonterar så stryker du lite kopparfett (eller silverfett, ej vanligt fett!) på dom filade ytorna, men se till så att det inte kommer något på bromsskivan eller belägget.

På baksidan av belägget så ska det även sitta en plåtbit, en s.k. "skrikplatta" som gör att belägget släpper lättare när du släpper bromsen. Kolla att den sitter där, annars så skaffar du en monteringssats och sätter dit en.

Funkar inte det här så måste du "motionera" kolvarna:
Plocka bort ett belägg i taget, låt någon försiktigt trycka på bromsen (pumpa) och kolla om kolven rör sig utåt. Om den gör det så stanna efter en bit, lyft damasken (gummit) runt kolven och spruta in lite 5-55 eller liknande. Ta sedan en skruvmejsel och "bryt" försiktigt tillbaka kolven i botten. Låt sedan den som pumpar, pumpa ut kolven en bit igen och tryck tillbaka. MEN; tryck för tusan inte ut kolven för långt, då hoppar den ut och du får ett helvete att få tillbaka den! Det räcker med en liten bit!
Gör nu om det här på alla kolvar runt bilen. Skulle någon nkolv sitta fast eller kärva så brukar det gå bra att "vålda" in kolven med ett mindre bräckjärn, motionera sedan kolven lite mer än dom övriga.
Men när du är klar; Pumpa upp bromstrycket innan du provkör, annars har du ingen broms först gången du ska stanna = Inte jättekul!

Det här är bara ett tips om ett enkelt sätt att slippa gnisslet, det finns dock bättre men dyrare sätt! Om det här inte funkar; hör av dig! Lycka till!
Lorden skrev:Hejsan Däckkrängaren!
Jodå, du ska få lite tips av en f.d. Däckkrängare;
Troligen så handlar ditt skrikande om bromsbelägg som kärvar. Ett enkelt sätt att slippa skrikande bromsar eller minska på skriket, är att plocka bort beläggen (om du nu inte ska byta ändå) och märka upp så att dom kommer tebax på samma plats åt samma håll. Fila eller slipa sedan av lite i ändarna på metallen, alltså dom sidor som ligger an mot oket uppåt och neråt, inte mot skivan eller kolven. Stoppa sedan in en bra fil i oket och fila på den ytan som belägget ligger mot uppe och nere, akta bara damasken på bromskolven så att du inte skadar den. Borsta även av sprintarna som håller belägget på plats. Allt handlar alltså om att belägget ska löpa fritt och inte fastna. När du återmonterar så stryker du lite kopparfett (eller silverfett, ej vanligt fett!) på dom filade ytorna, men se till så att det inte kommer något på bromsskivan eller belägget.

På baksidan av belägget så ska det även sitta en plåtbit, en s.k. "skrikplatta" som gör att belägget släpper lättare när du släpper bromsen. Kolla att den sitter där, annars så skaffar du en monteringssats och sätter dit en.

Funkar inte det här så måste du "motionera" kolvarna:
Plocka bort ett belägg i taget, låt någon försiktigt trycka på bromsen (pumpa) och kolla om kolven rör sig utåt. Om den gör det så stanna efter en bit, lyft damasken (gummit) runt kolven och spruta in lite 5-55 eller liknande. Ta sedan en skruvmejsel och "bryt" försiktigt tillbaka kolven i botten. Låt sedan den som pumpar, pumpa ut kolven en bit igen och tryck tillbaka. MEN; tryck för tusan inte ut kolven för långt, då hoppar den ut och du får ett helvete att få tillbaka den! Det räcker med en liten bit!
Gör nu om det här på alla kolvar runt bilen. Skulle någon nkolv sitta fast eller kärva så brukar det gå bra att "vålda" in kolven med ett mindre bräckjärn, motionera sedan kolven lite mer än dom övriga.
Men när du är klar; Pumpa upp bromstrycket innan du provkör, annars har du ingen broms först gången du ska stanna = Inte jättekul!

Det här är bara ett tips om ett enkelt sätt att slippa gnisslet, det finns dock bättre men dyrare sätt! Om det här inte funkar; hör av dig! Lycka till!
det va jätte kronglik räcker det om jag byter belläg?
För min del så byter jag belägg när de är halvslitna för att undvika att kolvarna pressas ut och utsätts för korrission. Detta för att beläggen är billigare än kolvarna att byta. Min erfarenhet av belägg är att Volvos originalbelägg förefaller innehålla grafit som ger en bättre komfort, om detta tar bort skrik ljudet från beläggen är jag däremot osäker på.
volvos60t5 skrev:hej

allihoppa mina brormsar skriker vad kan jag göra så attt jag får tysta bromsar igen när jag bromsar, det ska kosta lite så möjligt?

kan ni rek mig var jag ska köpa broms klossar som är bra och billigt??
Är nöjd med dessa som jag köpte på mekonomen:

Artikelnr: 02-607135
Benämning: Bromsbeläggssats bak Fabr. ATE
Pris: 671.00
hej igen

fortfarande har jag inte fått nåt svar på det jag söker efter. Någon som har erfaranhet om bromsar har man skrikande broms räcker det om man köper orginal eller dyra klossar o byter ut blir det tyst då?
Oftast räcker det inte med nya belägg utan man måste också rengöra och smörja glidytor och ev. glidpinnar. Personligen tycker jag att Volvos originalbelägg från Jurid är tysta och bra.

Vad man däremot ALDRIG skall göra är att smörja någon del av bromsoken med 5:56 eller liknande, och i synnerhet inte innanför damaskerna (kolvarna) eftersom mineralolja får gummitätningarna till kolvarna att svälla.
Har det inte kärvat innan så är det stor risk att det gör det efter ett litet tag av den behandlingen...
Använd enbart fett eller olja i bromssystemet som är avsedd för just det...

/Thomas

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]