Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JJapp eller en cat som kan spöka. Långsökt kanske om caten kanske. Har du kollat om den tjuvdrar luft via slangar som är dåliga? Våra bilar går ju med lambda 1 dvs lika syre och bränsle=optimal blandning=optimal gång.
av V702001
Ok,

Bilen gick igenom pga en "vänlig" besiktningman. Lambda och CO2(ska det vara) är fortfarande inte ok...men de varierade när han testade och kom ibland in på godkänd nivå..så då valde han att godkänna den.

Så, ni tror avgassytemet eller en läcka. Jag har också hört att insugningsläckage är en klassiker på V70.
Själv var jag var helt inne på att det är lambdasonden. Hur ska man testa den ?...för en ny är så dyr

Ska kolla insug och avgassystemet. Hur testa dessa? Avgassystemet kan man bara hålla för röret och då skan den stanna?

Det ska nämnas att bilen drar mer soppa än förrut...nu går den aldrig under 0.83 även om man snålkör på landsväg...därav misstänker jag lambdasonden.

Jag vill fixa felet även om den gick igenom.
Hej igen, bra att den gick igenom. Tror jag har virrat till det för dig (och mig) med CO2, glöm det, vi pratar lambda i stället.

Din bil har lite motsägelsefulla värden, tror jag, hög CO är dålig förbränning, för mycket bränsle=för lite syre.

Lågt lambda betyder tvärt om, för mycket syre, vilket då KAN bero på att luft läcker in i avgassystemet.

Sedan KAN det vara något annat fel som ger hög CO innan avgassystemet.

Vet inte om ETT fel kan ge båda symtomen, någon kanske vet.
av V702001
Hej,

Skumt, så sonden skulle kunna vara dålig vilket ger för mycket bränsle och därmed hög CO och samtidigt läcker avgassystemet före lambdasonden vilket ger ett för lägre lambdavärde?

Man skulle då kunna försöka ta problemen ett och ett. Typ först mäta sonden?

//B
av V702001
Ja, det går inte så fort med meckandet.

Jag mätte förbrukningen och den drar 1 liter milen på landsväg i laglig fart och med nya Michelin Energysaver.

Det verkar vara lite olika bud på vad som kan vara fel så jag bokade tid hos en firma som provkör motorn och mäter upp alla värden från ECU. Det kostar 850 och då vet de med stor sannolikhet var felet är...eller ser vad som fungerar som det ska. Med den höga bränsleförbrukningen misstänker jag som sagt lambdasonden...fast det kanske inte är så enkelt :???:
Användarvisningsbild
av erikn
erikeriksson skrev:Lågt lambda betyder tvärt om, för mycket syre, vilket då KAN bero på att luft läcker in i avgassystemet.
Nej, där har du fel. Citerar Avgasskolan

LAMBDA

Lambda är en siffra som på ett enkelt sätt visar hur mycket luft som finns i den förbrända bränsleblandningen. När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning). Lambda är direkt relaterat till luft/bränsleförhållandet med idealiskt AFR (14.7:1) vid Lambda 1,00.
av V702001
Tack för info Erik. Om min bil då har lambdavärde 0.93 då betyder det enligt ditt citat
Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning).
att motorn får för mycket bränsle. Frågan är då varför den får för mycket bränsle...eller för lite luft?
Så om det läcker från in luft från typ grenröret före lambdasonden så signalerar sonden ett högre lambda, dvs att motorn får för lite bränsle...och ECU:n matar på mer.. då drar den mer bränsle och detta skulle förklara de höga CO2 värdena och ett lambdavärde på 0.93
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla på sidan jag länkar till, där finns flera exempel på vad som kan vara fel vid olika mätvärden. Men det du skriver håller jag med om kan vara ett tänkbart scenario.
Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]