Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raspon
Hej.Har ett resonansljud från vad jag tror kommer från avgassystemet.Det låter då man passerar ca.2000/rpm som ett dovt vrom.Har någon upplevt detta fenomen eller nåt liknande.Låter mest då bilen är kall blir lite bättre vid arbetstemp.Bilen är en v70n-01 2.4 140hp.Har rådfrågat volvoverkstad utan att få något tillfredställande svar.
av Frigge
Det sitter en upphängning i främre delen av avgassystemet som man kan byta till en med förbättrad infästning. Den nya sitter i Sub-framen istället för karossen.

/Fredrik
av Raspon
Tack för det snabba svaret Frigge.Men jag vet inte vad sub framen är för nåt.Fick dock med mig ett fäste som skulle fästas till motorvaggans bakkant det passade dock inte 2.4-140hp motorn.Däremot var det ett sånt fäste på en v70n med dieselmotor.Fästet är två pinnar som är fast svetsade från avgassystemet som sen sitter i gummiupphängningar som i sin tur är fastsatta i en platta i karossen.
av Raspon
Ingen som haft ett liknande ljud?Har fått för mig att det är ett relativt vanligt fenomen.Man fick då det intrycket då man läste Vi Bilägares långtest på deras v70.Det var ioförsig en turbo med ett annat fäste vad jag förstår.Vad jag undrar är om ingen med vanlig sugmotor har haft detta ljud.Och om så hur fick ni det åtgärdat.MVH Olav.(Less på resonansljud)
av Raspon
Har varit under bilen och kollat in avgassystemet.Om man dunkar till främre fästet eller på systemet vibrerar det från flexistrumpan.Nu undrar jag om Carman eller nån annan vet om flexibiten skall vara tyst.Pratade med en kompis som jobbat på volvoverkstad och han sa att volvo hade problem med flexit på 850 serien.(Less på resonansljud.)
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför lysna du inte på Frigge?
om man står under bilan kan kan höra att ljud från flex slangen om man slår på den, men det är inte fel å den.

Du ska montera dit det där fäster som du köpte! det sak sitta på motorvaggan, även kallad Subframe!
av Raspon
Därför att jag var in på volvo i Umeå häromdagen och pratade med kundmotagaren.Han sa att det fäste som finns att montera bara passade awd modellerna.Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns nåt utbytesfäste som passar på min v70n 140 hk.MVh Olav.
Användarvisningsbild
av CarMan
Raspon skrev:Därför att jag var in på volvo i Umeå häromdagen och pratade med kundmotagaren.Han sa att det fäste som finns att montera bara passade awd modellerna.Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns nåt utbytesfäste som passar på min v70n 140 hk.MVh Olav.
Be dom leta i TIE efter ett fäste åt dig.
det kan i värsta fall hända att du inte ha borrade hål för fästet, men då är det bara att borra.
av Raspon
Tackar för tipset Carman.Ska in på tisdag och be att dom grundligt letar i TIE efter ett fäste.Konstigt att dom inte vet det på en så pass stor verkstad.MVH Olav
Användarvisningsbild
av CarMan
Raspon skrev:Tackar för tipset Carman.Ska in på tisdag och be att dom grundligt letar i TIE efter ett fäste.Konstigt att dom inte vet det på en så pass stor verkstad.MVH Olav
Killarna på verkstan vet säkert det, då det är dom som jobar med felsökning & jobbar i TIE.
killen mpå reservdelar därimot säljer ju bara delar & kollar ju då bara mot din bil vad du har, & han har ingen oaning om vad TIE är.

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]