Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av draxxx
Jag har gjort ett tidigare inlägg om en felkoden p0171.

Ska säga här nu att det är en V70 2.4 -01:a automatare som har rullat 25000mil.

Felet är till en början med att motorlampan lyser tillsammans med felkoden p0171 (system to lean) Bank 1.
Bilen har ibland en ojämn tomgång t.ex att den går ner till 750 och upp till 1000varv igen.
Motorlampan har slocknat av sig själv 2 gånger men återkommit någon dag senare.

Följande har jag gjort;
Tagit av spjellhuset och insuget och och kollade om där var gegga, men det var kliniskt rent.
Har kollat grenrörspackningen.
Bytte precis Lambdasonden med och jag rensa felkoden, körde 5mil stängde av bilen och vred till igen, ja ni kan ju gissa vad som lös då, den jäkla lampan igen :-(O)

Så nu är jag helt torr på idéer och vet inte vad jag ska göra.
Om den skulle vara lmm så hade den gått ruttet som sören hela tiden samma om det skulle vara spjällhuset så skulle den väll antingen gått bra hela tiden eller aldrig, inte som nu att tomgången är lite knepig.

Hoppas jag får några svar denna gång....Mvh
av as01
"System too lean" betyder väl att lambda-regleringen har kommit utanför sitt reglerområde som motorstyrningen (ECM) tycker är rimligt.

ECM använder signaler från lambda-sensorn och LMM för att få ett optimalt värde (lambda=1.0).
Om insuget har ett vakuum-läckage så tar ju motorn in luft som inte passerar LMM, och om du har ett avgas-läckage så är det ju avgaser som inte passerat lambda-sensorn. Därför tycker ECM att regleringen blir fel.

Kan vara mycket annat, men värt att kolla att allt är tätt först...
av klima
Jag gissar på luftflödesmätaren.

Använd nogåt som denna att göra rent med.
http://www.amazon.com/CRC-05110-Mass-Se ... B000J19XSA

Tar bara 10 min, ut med luftfilter boxen först.

Ev kan hela mätaren behöva bytas.
http://turbobil.com/SMF/index.php?topic=56.0
För mig räckte det med rengöring.

Mer om Volvo Luftflödesmätare (heter MAF på Eng, skrolla ner)
http://howardsvolvos.webs.com/engine.htm
Om rengörning ej funkar, låna en annan Volvos Mätare innan du vet att den är kasst.
Som sagt jag hat bytat Lambdan. Den främre Lambdan. Jag ska testa de med att söka efter vakumläcka med startgas. Har även förr hört talas om att tempgivaren kan vara kneppig.

Någon som vet om man kan testa att byta LMM från en 850 eller en s80 T6?
av as01
Jag råkade ut för ett liknande fel på min S40 (hade med fuel-trim att göra, men vet inte om det var exakt samma felkod). Efter nollställning av felkod så tändes lampan igen efter 3 starter.
Felet löstes med ny mjukvara i ECM, verkade som att de hade ökat toleranserna lite.

Tror inte att det är samma fel dock eftersom bilen gick bra hela tiden, men man vet aldrig...
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]