Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Enzo skrev: Ditt inlägg motsäger sig lite, varför skulle den dra 10% mer om den ändå inte är inkopplad som du säger. I själva verket är det väl i praktiken alltid lite drivning runt om, enligt uppgift minst 5%, annars skulle ju inte nån effekt gå förlorad i systemet.
Bästa svaret på Volvos hemsida... 100 kg tyngre och ca 10% högre förbrukning (avser diesel D5!!)
8 % tätort, 11 % landsväg. Både vikt och drivförlustr spelar in
av Enzo
len skrev:
Enzo skrev: Ditt inlägg motsäger sig lite, varför skulle den dra 10% mer om den ändå inte är inkopplad som du säger. I själva verket är det väl i praktiken alltid lite drivning runt om, enligt uppgift minst 5%, annars skulle ju inte nån effekt gå förlorad i systemet.
Bästa svaret på Volvos hemsida... 100 kg tyngre och ca 10% högre förbrukning (avser diesel D5!!)
8 % tätort, 11 % landsväg. Både vikt och drivförlustr spelar in
Ja det är ju det jag säger. För att få en ökad förbrukning pga fyrhjulsdriften så måste den ju vara inkopplad, annars bidrar den ju inte till det. För enbart lite högre vikt gör inga 10%.
Användarvisningsbild
av len
haldex är bara inkopplad när framhjulen slirar dvs rullar fortare än bakhjulet. Men du måste ju ha en bakaxel med diffväxel och kardanaxel. Annars fungerar det inte när man kopplar in kardnaxeln. När den inte är inkopplad, så genererar den friktionsförluster. Men om du inte håller med, är nog Volvo väldigt intresserade att få reda på var dom har fel??
Användarvisningsbild
av kave
Ojoj, många som gissar hej vilt här.
1. Volvo bilarna har sedan många år tillbaka PreLoad i sitt haldex system, det innebär att du alltid i princip har ett snabbt ingrepp av bakaxeln. Det visar sig väldigt tydligt rent praktisk med att bakaxeln driver på väldigt bra redan från början. Om man ex har väldigt stor belastning och bra grepp på bakaxeln så kan det vara sämre med drivningen pga att den inte låser helt och hållet. Samma problem finns på Subarubilarna och på Audibilarna.
2. Oavsett om bilen driver bakaxeln eller inte så snurrar drivaxlarna med så de bidrar alldeles oavsett till ökad förbrukning.
len: Läs på lite om kardanaxel är du snäll. Och vad är diffväxel? Menar du differential? Alla bilar har en differential, det hade varit svårt att svänga annars.
av bilgalen
kave skrev:1. Volvo bilarna har sedan många år tillbaka PreLoad i sitt haldex system, det innebär att du alltid i princip har ett snabbt ingrepp av bakaxeln. Det visar sig väldigt tydligt rent praktisk med att bakaxeln driver på väldigt bra redan från början. Om man ex har väldigt stor belastning och bra grepp på bakaxeln så kan det vara sämre med drivningen pga att den inte låser helt och hållet. Samma problem finns på Subarubilarna och på Audibilarna.
Med risk för att jag missförstår dig nu här. Men både Audin och Subarun har ju konstant 4wd och borde väl inte alls lida av problemen som "preload" försöker motverka i Haldex?

Sen har jag för mig att det var årmodell 2006 som preload infördes i just Volvobilar. Ifall nu nån skulle va intresserad av det :)
av Enzo
len skrev:haldex är bara inkopplad när framhjulen slirar dvs rullar fortare än bakhjulet. Men du måste ju ha en bakaxel med diffväxel och kardanaxel. Annars fungerar det inte när man kopplar in kardnaxeln. När den inte är inkopplad, så genererar den friktionsförluster. Men om du inte håller med, är nog Volvo väldigt intresserade att få reda på var dom har fel??
Ja men då så, då genererar väl några drivaxlar som snurrar i ej inkopplat läge 10% högre förbrukning i landsvägskörning.

Snart säger ni väl att vikten påverkar toppfarten också.

Nu är det väl ändå så att ca 5% av momentet överförs till bakaxeln i "standardläge", dvs bilen har alltid lite drivning på bakhjulen. Sedan, beroende på modell, så kopplas det ut i vissa sladdsituationer, i alla fall var det så på XC90, för att bilen ska minska tendenser att snurra, då stabilitetssystemet griper in.

Med andra ord är hela drivlinan inkopplad i normal körning rakt fram, därav större förluster, och högre bränsleförbrukning. Att bara släpa runt på några drivaxlar gör inte så mkt.
av Enzo
För att återgå till topic, jag är nöjd med awd. Kör mkt vinterväg, drar släp en del, och så blir ju bilen roligare än om den vore rent framhjulsdriven, inga slit i ratten vid gaspådrag etc.
Som jag ser det finns det ingen anledning att inte välja AWD om man ändå ska ha en motor som kan fås med det.
av Arese
Nu tillhör ju inte jag den skara som gillar stabilitetsoptimerade bilar. Istället uppskattar jag att på Volvo ger AWD enligt mig en "dyrare" känsla. Framförallt för att man slipper torque-steer ur rondeller och på spårig väg.

Mvh
Arese
av CalleV70
kave skrev:Ojoj, många som gissar hej vilt här.
len: Läs på lite om kardanaxel är du snäll. Och vad är diffväxel? Menar du differential? Alla bilar har en differential, det hade varit svårt att svänga annars.
enzo, Har du diff på bakaxeln på en framhjulsdriven bil? Tror inte jag dade det på min gamla Mondea, men svänga kunde jag. Sedan undrar jag om inte diffväxel är "kortnamn" på differentialväxel eller vad är diffväxel annars??
av Enzo
CalleV70 skrev:
kave skrev:Ojoj, många som gissar hej vilt här.
enzo, Har du diff på bakaxeln på en framhjulsdriven bil? Tror inte jag dade det på min gamla Mondea, men svänga kunde jag. Sedan undrar jag om inte diffväxel är "kortnamn" på differentialväxel eller vad är diffväxel annars??
Jag vet inte varför du skrev mitt namn, men även framhjulsdrivna bilar har ju diff, men på framhjulen så klart.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE