Variosboy skrev:Kan du inte åka å byta in din subba å köpa en likadan -09:a? :D
Jag vill veta hur volvon står sig då! :D
Vi har testat och jämfört XC60 MY10, Outback 2.0d MY10 och Q5 MY09 rätt ordentligt. Även fast AWD systemen skilljer sig rätt mkt tekniskt är funktionen väldigt lika. Det är mer hur snabbt/aggresivt antispinn-systemet reagerar som avgör hur bra det fungerar. I en testbacke med mest is och lite snö kom Volvo upp på första försöket. Den fick ta i men det gick relativt smidigt. Audin gled bakåt en bit först innan den fick fart och kämpade sig upp med ganska stora rörelser i sidled. Outbacken gjorde som Audin och gled bakåt, men den lyckades aldrig få ordning på grejjerna och gled helt enkelt vidare neråt.
På en åker med 2-3 dm snö upplevdes Audin och Subban lika, de tuffade runt ganska obehindrat. Volvon upplevdes segare i starterna, om det beroede på att den hade automat (de andra var manuella) eller något annat kunde vi inte utröna.
Vad det gäller körglädje och feta ställ tyckte vi att Audin var lättast att kontrollera och få dit man ville. Subban tyckte vi kastade ganska yvigt med baken och var svårare att hantera. Volvon gick också brett och var lätt att få ordning på men den tappade sidgreppet ibland och gled ofta in i snövallarna med sidan först. Om det beror på däcken eller inte är svårt att säga (Pirelli Winter), men det gjorde att vi var lite försiktigare med den.
Överlag upplevde vi Subbans antispinn/sladd som en generation äldre än Volvons och Audins.
Långt senare har en av de som var med på testet kört en del Yeti som också har Haldex Gen4 som XC-bilarna har. Om han backar i motlut med tyngre släpvagn har han kunnat provocera fram att endast framhjulen spinner och bakhjulen står still. Jag har försökt med vår XC60 men inte lyckats få till det. Som vanligt är Haldex rätt olika i olika bilar.