Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
jhenrikj skrev:
snoddasD5 skrev:Med Diesel i tanken blir det pengar på banken och med pengar på banken kan man gå på grillen och fylla tanken.
Jag behöver en extrabil som ska rulla ca250 mil om året....ditt argument ovan verkar jättelovande, alltid billigare med Diesel...får bli en sån ;=) Jag sparar säkert snabbt in de extra kostnaderna i skatt och inköpspris ;=)....
Ställ av bilen när du inte använder den så slipper du skatten.
av MattiasD
Argumentet att Dieselbil skulle vara billigare är jag som sagt tveksam till sett över ett antal år. Får vi dessutom en rödgrön regering kommer fossilpriserna att höjjas ytterligare. Nu kanske det även blir det med nuvarande regering (förutom de 40 öre som redan aviserats).
Om alliansen vinner valet kommer företagen att få vara med och utforma miljömålspolitiken. Det blir en stor satsning på att få bort fossila drivmedel från transporterna och skatteväxling ”på riktigt”. Det säger miljöminister Andreas Carlgren i en intervju med MiljöRapporten.
Hur ser du på skattebefrielsen på etanol som försvinner 2013. Vill du fortsätta gynna etanol?
-Jag kommer att ansöka till EU om att förlänga skattebefrielsen när den går ut. Vi kommer också att ta fram lösningar för att se till att det ska vara billigare att köra på etanol än bensin och diesel i fortsättningen.
http://www.miljorapporten.se/5.2a0ff5f1 ... 09721.html
Användarvisningsbild
av SvenB
jumu01 skrev: Till mijömupparna klä på er astronautdräkt och emigrera från denna planet för allas bästa!
Jag måste säga att en del inlägg är bättre än andra. Varför så upprörda känslor? Bara för att någon ställer en fråga varför man skall köpa en dieselbil, blir han och andra som inte kör på diesel bemött med genmälen som inte hör hemma här. Lägg märke till att MattiasD, som skapade tråden, inte med ett ord berörde Etanol.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med dig KKR när det gäller folks sätt att bemöta varandra i trådar!
Trots att vi inte delar samma TRO och ÅSIKTER, så kan vi väl hålla en nivå som är över sandlådenivå??

Att etanolen kom i jämförelse beror nog dels på att den som skrev det vet vad MattiasD:s ståndpunkt är genom läsning i andra trådar, och med tanke på allt han skrev i första inlägget i den här tråden så förstår väl alla som kan läsa mellan raderna vad han är ute efter!? I alla fall tror jag mig göra det..
av RCE
Ett problem vi inte pratat om är "Peak-Oil"

USA uppnådde peak-oil under 70-talet och sedan dess har deras oljeproduktion rasat drastiskt. OPEC som står för 80% av världens oljereserver har med största sannolikhet överdrivit sina siffror sedan början på 80-talet. Under de senaste 20 åren har exempelvis deras uppskattning knappt förändrats, trots att man producerat mängder med olja under den tiden. Kuwait är världens fjärde störste oljeproducent och 2006 läckte hemliga dokument ut till Petroleum Intelligence Weekly (PIW) som visade att oljereserven inte uppgår till de 100 miljarder fat som uppgivits av ledningen för deras oljebolag. Den riktiga volymen uppgår snarare till ca 30 miljarder fat enligt parlamentsledamoten Abdullah al-Nibari.

Oljekonsumtionen ökar stadigt och kommer fortsätta att göra det då fler länder som tex Kina och Indien har ett växande behov för olja, problemet är bara att produktionen stadigt minskar (I USA ca -5% / år). Det som möjligtvis skulle kunna ge oss mer tid är om man på allvar hittar nya rika fyndigheter. Men många av de stora bolagen minskar sin satsning på prospektering pga att kostnaderna är omotiverade i relation till de små fyndigheter man hittar. Vad vi verkligen skulle behöva är ny teknik som möjliggör borrning på djup över 2000 meter och tillåter en mer horisontell metod som då skulle öka mängden man kan utvinna. Möjligen kan vi även förlänga tiden något om vi hittar ny teknik för att utvinna den olja som lämnats kvar i gamla källor. Men ingen vet riktigt hur mkt olja som lämnats kvar eller om vi ens kan skapa en ekonomiskt försvarbar teknik för att dra upp den sista oljan från exempelvis isolerade fickor.

Tyvärr är det omöjligt att på kort eller ens medellång sikt kunna ersätta den ökande glipan mellan efterfrågan och produktion av olja med någon annan energiform. Teoretiskt kan man bygga ut kärnkraften men man kan inte driva ett flygplan med el. Problemet är också att även utvinningen av uranbränsle idag är beroende av olja.

Man kan alltså tycka att användandet av olja som drivmedel till en bil förefaller som ett slöseri med den starkt misstänka brist som föranligger oss, då den bättre behövs till andra områden i väntan på ny teknik. Det är lätt att glömma bort att oljan är en engångsgåva vi fått , som i stort sett på egen hand möjligtgjort den utveckling vi haft de senaste 100 åren. Kanske borde man vara mer rädd för en oljebrist än eventuella växthuseffekter?
av Lövet
Stora problemet med oljekonsumptionen är att den enligt mig används till fel saker. Utan att veta den exakta siffran så kan jag misstänka att kanske 70% av oljan används för att framställa el vilket jag tycker är ett fruktansvärt slöseri. Finns betydligt effektivare sätt att framställa el än att bränna olja.

Att skatta sönder bilism är fel ände att börja i eftersom det inte är där som de stora mängderna olja förbrukas.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är lite som att sitta i en sjunkande båt med 10 hål i och börja täta det minsta hålet.
Även om alla hål i långa loppet behöver tätas så är det väl smartast att börja med de stora hålen och jobba sig nedåt!?
av Lövet
Variosboy skrev: Även om alla hål i långa loppet behöver tätas så är det väl smartast att börja med de stora hålen och jobba sig nedåt!?
Yes, börja därför med elframställning och uppvärmning med olja. Finns betydligt bättre alternativ på den fronten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev: Även om alla hål i långa loppet behöver tätas så är det väl smartast att börja med de stora hålen och jobba sig nedåt!?
Yes, börja därför med elframställning och uppvärmning med olja. Finns betydligt bättre alternativ på den fronten.
Precis!
av DrY
andreas_lofgren skrev:
Ledsen att behöva krossa er dröm om att oljebristen är nån annans problem. :wink:

Bilar är ett av de största hålen i oljeskutan - bensin står för ca 30 % av oljeanvändningen - sen står diesel+uppvärmning+el för 37 % - så bilar totalt står för sisådär 40 %.
BP Statistical Review of World Energy,June 2009
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd