Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RickardS70
Tjena tänkte kolla om ni kan ge mig nåra tips

Har då en s70 - 99 som acn inte funkar på. Till viss del gör den det, när bilen är kall (bilen ej har varit igång) och får stå på tomgång, snurrar kompressorn och det blir kallt för sen stänga av sig, när motor blir varm eller har kört en stund. i vintras klicka det från magnetventilen ofta nu gör det det bara ibland. med korta mellanrum nån gång sen inget klick alls. Inga felkoder på ac reglaget heller. Misstänker att det är för lite kyl medel i, då kompressorn lägger av när den har byggt upp ett visst tryck som i det här fallet inte finns. Börjar bli varmt och det måste bara funka tills dess. Mvh
Användarvisningsbild
av StefanT5
Kan också vara att du måste shimsa om remhjulet på din ac kompressor.
Hade det problemet på min kompressor när motorn blev varm så orkade inte den koppla i som den skulle.
Kan ju ohm mäta tryckvakten när kompressorn inte slår till är det 0 ohm då så kan det vara troligt att du behöver shims om den.
av MorganM
Sparkar lite liv i denna tråd, hur schimsar man om remhjulet? min ac är full med vätska men den startar inte när bilen är varm.
av Andazon
Hello

Har också schimsat om ( i mitt fall tagit bort ALLA schims...) på min V70-98 med drygt 33´ på mätaren. Ingen komplicerad operation, förutom att det är trångt så ända inih***ete ...

Mätte och hade lite mer än 1 mm spel på min bil. Ca 0,4 mm då jag tagit bort ALLA schims. Säger inte att du ska göra det, men jag fick göra det på min bil.

Tar ett par väl investerade timmar att utföra.

Lycka till!

// Andazon

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]