Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anton89
Hej igår ställde jag på min 244 1981a med en b21a som har stått i ett år.

Det konstiga är att bilen går hur bra som helst på tomgång och när man varvar den utan nån växel i,
men när man kör i väg med den så rycker den kraftigt nästan hela tiden vid alla hastigheter, man känner att det skakar i hela drivlinan, nästan så det kaänns som att nått ska lossna.

Vad kan felet vara
Mvh.
av anton89
Jo jag ryckte i kardanen och kollade lite snabbt på lagret igår men jag tyckte int att de verkade dåligt.
Kan det annars vara motorkudarna, det var nästan som att det började studsa i motor och drivlina när de väl börjar rycka studsa så försviner det endast om jag gasar till kraftigt och sen släpper på gasen, men sen kommer det tillbaka igen direkt och det verkar som att det blir värre och värre ju mer man kör.

Tacksam för mera förslag :D
av anton89
nu tror jag att felet är lokaliaserat växellådkudden verkar vara ganska sliten kan de vara de tror ni, jag ska testa byta den iallfall.
av anton89
Faaaan! det var inte växellådskudden heller jag byte den nyss och märkte att motorn misstände som fan.

Farsan trodde att de var membranet i förgasarn som gör att den går ryckigt för nu gick den ryckigt även när man varvar utan växel i.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]