Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
andreas 80 skrev:Hur har det sett ut tidigare, innan du bytte olja sist? Försvann det olja lika fort då?
Visst drar bilarna olja mer eller mindre, dock låter 2,5 liter ganska mycket.
Hur långt har bilen gått totalt?

Lite lustigt egentligen att man i allmänhet aldrig kollar oljenivån idag verkar det som. Med serviceintervall på 3000 i nya bilar tycker jag absolut att en check när man tankar då och då inte är fel. Istället för att stå och vänta på att pistolen slår ifrån, gå fram och kolla nivån istället.
På de senaste bilarna får man ju information varje gång man sätter sig i bilen om oljenivån, riktigt smart faktiskt, du får ju info om låg spolarvätske nivå, eller kylarnivå men inte oljan.... Inte förrän oljetrycket blir lågt dvs.
Varför låter det mycket?..
Först hänger det på vilken olja man kör med. Alla förångas på helt olika sätt. Men även om vi rullar på dom som förångas lite mindre så går det fortfarande åt olja.
Sen har vi siffrorna som volvo själva lägger in, siffrorna är ju tagna på en V70-2004 ur volvos egen info så varför stora tvivel sätts ut förstår jag inte? Ljuger volvo i sin information?
*Ovan nämnda värden för oljeförbrukning kan användas som riktlinjer om man misstänker att oljeförbrukningen är ovanligt/onormalt hög.*
Normal körning: Upp till 0,25 liter per 1000 km anses som normal oljeförbrukning.
Och slår vi ut förbrukningen 2,5 liter på 1400 mil får vi= drygt 1.78dl/1000km. Vilket i samma siffermått blir 0,178 liter per 1000km.
Oljeåtgången är således totalt normal om bilen gått mellan 500-15000mil enligt fakta jag lade in i förra inlägget.

Volvo säger dessutom såhär om bilen efter att ha gått igenom scenarion som ger högre oljeförbrukning.
*Obs! Oljeförbrukningen kan vara så här hög vid 150 000 km. Oljeförbrukningen kan då ligga på ca. 0,35 – 0,55 liter per 1000 km under alla förhållanden*
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla din vevhusventilation
av rymdblomma
Hej,

Kom du fram till vart oljan tog vägen? Jag har själv en V40 T4 -01 som drar liknande mängder med olja (~5 liter / 1000 mil) :( . Inget oljeläckage, ser ingen blarök ??:-/ .

Jag misstänker:

1: IACV --> för lagt insugstryck vid motorbroms (13 kPa)
2: Turbolager
3: Ventiltätningar
4: Kolvringar
Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]