Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lightup
#40227
Hej!

Helt ny på det här forumet så hälsa mig välkommen! :)

Nu är det så här att jag med största sannolikhet kommer bli s40 ägare och har då ett antal frågor som jag hoppas ni skall kunna besvara!

Bilen som jag är intresserad av är en -98 2.0t som snart gått 10.000 mil! All service är gjort förutom oljeservicen som väntar.

Vad bör jag tänka på när jag åker och tittar och testkör bilen? Finns det några speciella fel som är vanliga för just S40?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av sinus
#40238
Sök på andra trådar i detta forum så har jag skrivit lite saker som du ska kolla på. Sen ska du tänka på att det snart kommer ett kamrems byte, har för mig 12000 på -98 o den servicen kostar 6500:- har jag även det för mig. Så det kan ju vara bra o försöka få in det som ett litet avdrag på köpet iaf hälften.

Sen almänt tips är o gå in på motormännen och/eller konsumentverket o kolla på deras tips för att köpa bil, vad man ska kolla på osv.
av Lightup
#40250
sinus skrev:Sök på andra trådar i detta forum så har jag skrivit lite saker som du ska kolla på. Sen ska du tänka på att det snart kommer ett kamrems byte, har för mig 12000 på -98 o den servicen kostar 6500:- har jag även det för mig. Så det kan ju vara bra o försöka få in det som ett litet avdrag på köpet iaf hälften.

Sen almänt tips är o gå in på motormännen och/eller konsumentverket o kolla på deras tips för att köpa bil, vad man ska kolla på osv.
Jag har tittat lite, 12000 mil var det. Ganska långt kvar iofs. Sen kommer jag inte serva hos volvo utan hos en annan kille och då sjunker priset med minst hälften. Men tack för tipset och jag ska försöka söka lite här med och se om jag hittar något!
Användarvisningsbild
av G-kraft
#40392
Lightup skrev:
sinus skrev:Sök på andra trådar i detta forum så har jag skrivit lite saker som du ska kolla på. Sen ska du tänka på att det snart kommer ett kamrems byte, har för mig 12000 på -98 o den servicen kostar 6500:- har jag även det för mig. Så det kan ju vara bra o försöka få in det som ett litet avdrag på köpet iaf hälften.

Sen almänt tips är o gå in på motormännen och/eller konsumentverket o kolla på deras tips för att köpa bil, vad man ska kolla på osv.
Jag har tittat lite, 12000 mil var det. Ganska långt kvar iofs. Sen kommer jag inte serva hos volvo utan hos en annan kille och då sjunker priset med minst hälften. Men tack för tipset och jag ska försöka söka lite här med och se om jag hittar något!
Kolla om turbon är renoverad.......
Användarvisningsbild
av sinus
#40404
Nja skulle nog inte tro att den är det utöver det som görs i service, så jag tycker nog det kan vara vettigare att kolla om servicebok är ifylld o kolla efter blårök vid start o gaspådrag, menar att vem fan renoverar turbon, de lär ju inte ta slut på 10000 mil?
av Perra N
#40411
Är bilen välservad så håller turbon dubbelt så lång tid!
Användarvisningsbild
av Jensen
#40833
Glöm inte att kamremmen har en tidsintervall också, alltså det är inte bara 12000mil som gäller.
Har för mig att gränsen går vid 8 år, och i det fallet så bör du nog fixa det
bytet.
av Lightup
#40897
Jensen skrev:Glöm inte att kamremmen har en tidsintervall också, alltså det är inte bara 12000mil som gäller.
Har för mig att gränsen går vid 8 år, och i det fallet så bör du nog fixa det
bytet.
Det där med kamremmen kan vara bra att veta! I helgen åker jag nog och kollar på bilen, alternativt köper den!

Tack för alla svar! :)
av Lightup
#41192
Jag kom på en fråga till! Det gäller försäkringar. Hur mycket skiljer det på till exempel en s40 2.0 och en 2.0t? Jag sneglar även på en t4 men har hört att dom är väldigt dyra!

Vad betalar ni om året på era?

MVH

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]