Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
En fråga till Amarace (och er andra som vet).
"Jag petar såklart ur dubben ur däck som är dubbade
Och då jag har många bilar är det varje år minst en omgång däck som får dubben urpetad."

Det fanns tidigare rätt ofta reklam för ett verktyg att dubba om sina vinterdäck. En grej som såg ut ungefär som en borrchuck med ett klothantag på. Dom såldes med en påse dubbar, ofta över postorder.
När jag nu byter till sommardäck ser jag att det inte är så mycket dubbar att tala om i mina vinterdäck, medan det är generöst med mönsterdjup i däcken. Det är liksom bara "hattbrättet" kvar av dubben. Och det lär ju inte ge något grepp på en isgata

Har du eller någon annan erfarenhet av detta dubbverktyg och säljs det fortfarande?
av Amarace
Rådlös, vet vad du menar, man har inte sett nåt sånt på över 15 år, och vad jag minns så var det ett jobbigt sätt att dubba. Om jag behöver dubba så lånar jag en riktig dubbpistol istället, går snabbt och smidigt. (borrar med en "geting" så går det väldigt snabbt att borra också).
Det är annars värt pengarna att lämna in på kompletteringsdubbning, dock beror det ju lite på däcken hur pass mycket det går att kompletteringsdubba, mycket sajpning så finns det inte plats för dubben.
Användarvisningsbild
av isak
lägg ner projektet rådlös!
det är dubbfritt som kommer att gälla i framtiden!
åkte en 70 milsresa i helgen. huvudsakligen motorväg. lägger man sig till höger utanför spåren går det TYST o stabilt behöver inte jaga bilen som en kryssare i sjönöd hela tiden! ALLT beroende på nedslitna vägar. PGA dubben!
får säkert fan av en del experter o teoretiker som alltid kan o vet bättre! men ja tar det.
isak
Användarvisningsbild
av len
Nåja, dubbdäck kanske sliter men den tunga trafiken står för en bra bit av dikena i innerfilen tror jag.
Användarvisningsbild
av isak
har du kört lastbil någon gång?
isak
av *pettson*
isak skrev:lägg ner projektet rådlös!
det är dubbfritt som kommer att gälla i framtiden!
åkte en 70 milsresa i helgen. huvudsakligen motorväg. lägger man sig till höger utanför spåren går det TYST o stabilt behöver inte jaga bilen som en kryssare i sjönöd hela tiden! ALLT beroende på nedslitna vägar. PGA dubben!
får säkert fan av en del experter o teoretiker som alltid kan o vet bättre! men ja tar det.
isak
Nu bor ju inte alla vid en saltad motorväg, en stor del av vägarna i östergötland är ska vi kalla det övergivna? Vägverket plogar om dom har tid, saltning förekommer inte. Det betyder att lite dagsmeja och lite pudersnö gör att möjligen rallydubbat vore rätt alternativ. Vägverket vet om problemet och uppmanar till *bra däck och låg hastighet*. Dubbdäcken kommer att vara ledande en lång lång tid framöver, inget dubbfritt kan ersätta dessa vid så skiftande underlag som återfinns på många många ställen i sverige. Nedslitna vägar må i mångt och mycket vara dubbens fel. Men överlastade långtradarekipage som mer än 10dubblats i intensitet går inte heller det fram obemärkt på vägarna. Vägarna är inte dimensionerade för den oerhörda långtradartrafiken, det gör att hela vägen sjunker i två spår. Vi har ett kalasexempel mitt i motala. När man kommer norrifrån och stannar mitt i stan vid rödljusen så sjönk vägen bara förra året med 21cm i två hjulspår. Endast i högerfilen trots att biltrafiken går i två filer. Notera att 95% av långtradartrafiken återfinns i högerfilen och det är MYCKET långtradartrafik, man fann att inbromsningen flyttar på asfalten helt enkelt. Starter likaså vrider undan asfalten, nu är det ombyggt med ny bädd och ny typ av asfalt på prov. Återstår att se efter sommaren nu om det är spår igen? Tycker du inte om det exemplet utan tror att det beror på dålig väg endast så är du välkommen att åka mellan motala och vadstena. Där åker inte speciellt mycket biltrafik trots allt, det är lite pendling, men både motala och vadstena är litet som *jobbstäder* så vi talar inte om speciellt många hundra ekipage per dygn. Men där åker all tung trafik som åker på bergslagsdiagonalen (personbilarna åker via E4 för att slippa fartkamerorna). På bara 3år har nu vägbanan i bägge riktningar sjunkit runt 50mm i samma spårvidd och hjulbredd som en lastbil med trippla bakhjul alltså lite extrabredd mot en standardaxel med dubbla hjul per sida. Vägen är inte nylagd på nåt sätt men ändå har den just på bara 3år blivit så deformerad. Inte en chans att dubbdäcken bär skampåle för detta. Tittar vi sen söderut från vadstena där biltrafiken är ännu mindre än mellan motala och vadstena så fortsätter vägskadorna, dom blir värre vid kurvor än vid raksträckor, värre vid hastighetssänkningarna än vid dom sträckor som har konstant hastighet. Vägverket har redan utrett frågan så jag VET att tunga trafiken bär ansvaret. Därför byggs nu en ny väg på ett annat ställe. Men som sagt, dubbdäck är inte alltid största bovarna vad man nu må tro.
Användarvisningsbild
av isak
ledsen pettson!
där håller jag inte med dig, enligt ditt resonemang borde en lastbil passa i spåren?
MEN det gör den inte. den får du ännu större problem med den går o rider! den passar helt enkelt i förslitningen från i huvudsak personbilars dubbdäck som ruggat upp spåren. en PB- är det inga som helst problem att grensla uppslitna spår med! men försök med en LB- får du känna att det inte finns någonstans det går att placera den för att det skall kännas avslappnande

sen spelar det nog inte så stor roll om det är E4 an, eller 3 el 4 siffriga vägar. underhållet är enormt på grund av dubb slitaget, vilket ja tycker är oacceptabelt! har kört dubbfritt i stort sett så länge de funnits på marknaden av komfortskäl o anpassat mig därefter rådande förhållanden utan problem.
Isak
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]