NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Hej!

Nu har jag haft min V50 1.8F MY09 i ca 1 månad och upptäckte idag något väldigt lustigt. Igår handtvättade jag bilen och spolade av den med vattenslangen för att senare bara köra ut den på gatan & backa in den på tomten igen. Idag när jag skulle köra iväg så visade det sig att den var extremt svårstartad, det tog 3-4 försök innan jag fick igång den.

Är det någon annan som varit med om detta eller vet vad det kan bero på?
Det skulle kunna bero på att det blev ett par korta körningar. Just flexifuel har särskilt fet startsekvens, vilket kan ha surat ner motorn. Kör bara LITE längre nästa gång, så kan du undvika det i fortsättningen.
greenbay
Ahh OK, tack för svaret greenbay. Dock måste jag säga att det inte låter riktigt klokt att en bil från 2009 inte skulle kunna flyttas 20m utan att bli sur....om den varit från 1979 så hade jag kunna köpt det. Får väl byta in den mot en Dacia :lol:
Du kan ju oxå hålla lite längre på starten, så kanske den startar på första försöket. Och bilar med insprutning från 70 och 80-talet var ännu snabbare på att sura ner sig än vad dagens, det krävs inte så mycket, man skall bara inte köra för korta stunder i taget. Och man skall absolut inte köra ur garaget för att få fram gräsklipparen, då kan man få samma bekymmer, just gräsklipparfelet orsakade en del bekymmer för volvo på början av 90 talet, med de bilarna som fanns då.
greenbay
Undrar om detta kan vara något som kan tänkas likna det felet jag fick på min bil förra veckan, som också är en V50 1,8f!?. Hur som helst så har jag haft några små glapp-problem, som antagligen är något elfel. Bilen har utan förvarning stannat, trots att motorn och allt är igång, samt att alla lampor tänds. Men i övrigt väldigt bra bil, som har varit helt sinnessjukt lättstartad och så.

Sen en dag förra veckan åkte jag till jobbet som vanligt. Bilen har stått i uppvärmt garage hela natten och startar på ett ögonblick som alla andra dagar. Jag åker till jobbet och ja... inga problem. En timme senare ska jag åka ner och hämta lite varor till jobbet. Båda tjänstebilarna är upptagna så jag tar min egen bil. Men då vill den inte starta! Jag provar ca 25 - 30 gånger under en period på ca 15 minuter. Sedan ringer jag till Volvo och berättar hur det ligger till och så. Där efter provar jag ett par gånger till och på det andra försöket så hoppar bilen precis igång, men det låter som att den har problem att hålla igång motorn; varven går nästan ner till noll, och jag tvingas gasa som attan för att bilen ska vara vaken.

Notera att det:
1. Var ÖVER 10 grader varmt ute.
2. Jag hade bara 95-oktan i tanken (jag har aldrig tankat etanol i min V50, så jag är helt säker).
3. Bilen startade perfekt någon timme innan.

Som RCE säger så skulle jag kunna ta det om bilen var 25 år gammal. Men på en sprillans ny bil som precis har gått 320 mil så känns det faktiskt rätt tragiskt, helt ärligt. Men ja... dom kunde inte hitta några felkoder hos min Volvohandlare heller. Vi får väl se vart åt det här bär...
Inte helt omöjligt att det skulle kunna vara något liknande fel Hexenhammer . Jag råkade ut för samma sak igår igen. Jag hade kört ut till ett shoppingområde, 2 mil motorväg dit. När jag sedan skulle köra hem så tog det 3 försök innan bilen startade.
Låter inte helt olikt problemet som tidigare insprutningssystem haft... det är garanterat en givare som får fnatt och kan inte säga om motorn är varm eller kall vilket leder till att den ger fel bränsleblandning. Eller en bugg i systemet som inte kan processa datat som den får från alla givare på rätt sätt och ger fel bränsleblandning.
Det skulle jag iaf. lägga min peng på!
Vi har en C30 1,8F -09.
Den har fått bärgas 2gg på grunda av ett den blivit sur. Nya programvara men fortfarande hackar den ofta och stannar igen efter start. Dert har inte varit i samband med bränslebyte eller stark kyla.

Otroligt dåligt att Volvo säljer bilar som man inte kan lita på.

Det är viktigt att läsa instruktionsboken, där står att man skall hålla nere gasen till hälften om den inte startar direkt. Hjälper inte det skall den ner i botten. Dessutom har man modifierat några detaljer i proceduren, så man skall ha nya tillägssidor-tyder det på problem???

En kollega har en V50 1,8F som tjänstebil, hon fick inte igång den och fick ta en annan bil en morgon. På kvällen startade den.

Dåligt av Volvo att inte inse att det är viktigt att bilarna startar!
Så går det när man tar in Ford-motorer i Volvo-bilar... :D

Men varför ska man hålla halv gas... Är det inte elektroniskt styrt gasspjäll? I såfall borde väl mjukvaran kunna göra det själv...
as01 skrev:Så går det när man tar in Ford-motorer i Volvo-bilar... :D

Men varför ska man hålla halv gas... Är det inte elektroniskt styrt gasspjäll? I såfall borde väl mjukvaran kunna göra det själv...
Min erfarenhet är att detta inträffar på de flesta bilar med insprutningsmotorer. Om man inte kör så länge att "snapsen" som sprutas in då motorn startas förbränns så blir bilen svårstartad nästa gång. Den bil som jag haft som var värst i detta fall var en V 70 -99. Men även min Renault Megane var lite tjurig. Jag kör aldrig kortare bit än runt kvarteret 1,5 km.
Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mu[…]