Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Som sagt, lite korkad fråga men jag prövar så får vi se vilka svar och kommentarer som dyker upp :D

Frågan är: Kan man slipa lite lätt på en billack med t.ex. våtslippapper för att sedan lägga på ett eller fler klarlacksskikt?

Varför jag fråga är för att jag fick lite dammpartiklar när jag la ett lager klarlack.

När det gäller möbler t.ex. så målar man ju först, efter det lägger man på lack som i sin tur slipas lätt för att sedan lägga på lack igen.

VH//Johan
av matzen10
Jo, det funkar. MEN det ska nog till ett vant handlag för att få en fin grund.. Vill du prova själv så börja med 800 papper och se om det räcker. Annars kanske du får börja med 400 papper och sedan avsluta med 800 papper.
Jag skulle dock rekommendera en lackerare, men du verkar vara lite händig och vilja försöka själv; So, Why Not?
Lycka till och skriv gärna några rader om din erfarenhet, om du gör jobbet själv!

M V H
---> Matz
av johan_mega
Tackar för snabbt svar, ska pröva så får vi se hur det gick (I)

VH//Johan
av johan_mega
Har nu våtslipat med fint papper och det fungerade alldeles utmärkt. Återstår lite polering om några dagar när det har torkat/härdat färdigt.

Tack för tipset.

Det jag lackade var en spoiler om någon skulle undra.

Original lack och med Hagmans klarlack på detta. Tycker inte om den klarlack som följer med, har använt Hagmans förut och den sprider bättre.

VH//Johan
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]