Folke89 skrev:*pettson*:
Du har en väldigt lång och helt korrekt beskrivning om hur man ska göra. Men hur kommer det sig att ena gången så tjuter det när man byter belägg och skivor men andra gången så tjuter det inte? Det är naturligtvis samma fabrikat på skivor och belägg båda gångerna och man har samma tillvägagångssätt båda gångerna?
Har du ALDRIG varit med om att det har tjutit trots att du har gjort precis allting 100% rätt?
Jag får en känsla av att du vill verka lite överlägsen alla andra. Om man ska hålla på att klanka ner på alla andra och säga att det inte borde byta bromsar om de inte vet till 100% vad de gör... Ja då kan jag ju säga till dig att du borde inte ha någon hemsida. För när jag kollar källkoden ser jag att du inte har något alt-attribut i img-taggarna, vilket man egentligen ska ha om man ska följa HTML-standarden. Om du inte vet vad du håller på med ska du låta bli...
Det här är ett forum för att folk som gillar att greja bilar, lära sig mer och försöka hjälpa andra. Alla kan inte vara experter på det precis som du inte kan vara expert på webbutveckling bara för att du har en hemisda.
Det är jättbra när du kommer med bra och vetenskapliga förklaringar om ditten och datten. Folk lär sig säkert jätte mycket på det men tänk på vad och hur du säger saker till andra medlemmar. Alla är inte experter på bilar hade alla varit det hade det här forumet varit stendött.
För att ge dej korrekt svar så du inte ska missuppfatta mej..
det är inte min mening att du ska uppfatta mej som överlägsen. Uppfatta mej snarare som en dum jävel som håller på säkerheten för dej själv och för andra, känn mej som en riktig nagel i ögat när du medvetet gör fel. Men känn mej som ett stöd när du vill veta, för att du vill utföra nåt helt rätt för din och andras säkerhet, kan jag inte och vet jag inte så får vi tillsammans se om vi kan hitta rätt information. Se dom andra kunniga på forumet på samma sätt. När du jobbat över 20år med att skruva bil så hinner du se ett och annat, konstigt nog så har aldrig nån utfört dessa jobb om man frågar. Dom flesta bilar är tydligen köpta behäftade med 14 fel eller nåt om vi ska tro vad vi ofta möter. Bromsok som monterats upponed och som slipats ur för att passa? Bromskivor från fel modell som anpassats med vinkelslip för att passa. Ja jag kan nämna ett otal saker, rekordet hittills är nog en länkarmsinfästning som monterats i en ny plåt för att ersätta en rostskada. Plåten satt med 6 plåtskruv och man hade missat med 85mm i längsled. Säger kanske inte dej nåt men säger iallfall mej att man bör skaffa sej kunskap om reparationen, vill man inte det ska man hellre ta bussen varje dag eller lämna in bilen till nån som faktiskt bryr sej om dej och andra i sitt jobb.
När jag sen jobbade som fordonslärare på vuxeutbildning insåg jag att det är våra olika kunskaper som oftast ställer till det. Det är förhoppningsvis ingen som med uppsåt vänder ett par bromsok upponed och försöker få det att fungera. Eller att försöka förminska bromskivor med vinkelslipen. Det är ren okunskap. För när dom som hade utfört detta fått kunskap om vad som kunde hänt och fått kunskap om vad man ska göra istället så har inte den typen av jobb återkommit, man har alltid valt den säkra korrekta vägen, den går snabbare, den är enklare och den är billigare. Jag vill att folk ska skruva själva, men jag vill först och främst att dom VET vad dom skruvar med, framförallt med säkerhetsapplikationer. Det är inte fel att skruva o pilla o lära sej själv utan handbok och utan nånting mera än verktyg och tid. Man behöver bara inte börja med säkerhets sakerna eller dom svåraste reparationerna. Äger du en hylsnyckelsats och en orginaldomkraft så är inte ett växellådsbyte det första jobbet du bör utföra på din bil. Fundera lite på i vilken ända man börjar om man vill bli urmakare? Börjar man dag ett med att slakta 10 ur med en hammare för att se om man känner igen saker, eller är det så att man börjar rent teoretiskt så att man får en känsla för varje sak som ska fungera i ett urverk. För att sen avsluta med att tillverka ett urverk. Det är inte för inte man har ett sånt upplägg. Det är inte för inte som mekaniker har samma upplägg. Du som programmeringskunnig har lärt dej på samma sätt, till och med om du är självlärd har du samma grund. Inte vaknade du en dag och bestämde att nu kan du skapa program med kod. Har du inte lärt dej vad varje dej i koden gör först. För att sen göra en hel kodsträng, för att till sist göra en hel hemsida till exempel? Tycker du att folk som aldrig pillat på en dator i hela sitt liv ska försöka programmera en applikation som håller liv i kontoret på ett stort komplex efter sin första vecka vid datorn? DET är likvärdigt med vad man faktiskt sysslar med då man skruvar med sin bil. I princip det mesta du gör kan få konsekvenser för både dej och andra, situationen kräver att du faktiskt är lite ansvarig på ett eller annat sätt.
Saknar man sen både verktyg, intresse, kunskaper, rätt delar, plats.. Ja hela paketet? Det går att få till det då med, men det är som att borra i urberg med en kokt morot. Det tar en stund och slutresultatet är osäkert. Det är då bättre att avstå för sin egen och andras skull.
Jag kommer aldrig att tycka annat varesej jag är omtyckt eller inte. Det är kanske dumt och burdust att påpeka att människor som inte bryr sej om vad dom gör, inte ska utföra det. Men jag står för det, varje sekund av mitt liv.
Gällande bromsars skrikande.
För att precisera mitt svar: Klossarnas sammansättning ändras mellan batcherna. Får man klossar ur en batch där det är nån liten avvikelse så kan man få skrik som är svåra att avhjälpa.
Du undrar om det hänt mej, jo det har hänt under inkörningsperioden. Skriker det fortfarande efter denna period med antiskrikschims och uppmätta bromsok kastas beläggen omgående på disken dom köptes ifrån som fabrikationsfel. Det är enormt stor spridning på bromsklossarnas sammansättning tyvärr. Men infaller det ofta för mej? Nej.. 5 bilar per år kanske där det inte tystnar. Samtliga har tystnat innan dom lämnats tillbaka för gott.
Gällande min hemsida så har jag stoltheten att ha gjort ett manus. Jag har tagit bilderna, utom dom som jag markerat med annat namn, jag har gjort texten som färdiga.. ska vi säga reportage?. Jag har inte överhuvudtaget programerat nånting nånstans, det enda jag vet är att dreamweaver använts på sitt enklaste sätt. Jag har för längesen insett mina begränsningar vad gäller tid och kunskaper i program som utför sånt. Jag har inte försökt kontrollera om jobbet är bra utfört eller inte då jag inte har kunskapen till detta. Det har däremot fungerat och jag hoppas inte att programmeringen ses som en säkerhetsdetalj för edra bilar.
Jag har medans jag skrev nu framfört detta till den som gjort hemsidan via telefon och fått följande svar: *Det blir inte bättre än så för 4 öl och skitsnack på altanen helt enkelt. Det tog lika lång tid att göra hemsidan som det tog att njuta av ölen.*
Jag är däremot välkommen att betala ett bra pris och får då naturligtvis en betydligt flashigare hemsida. Kanske att jag gör det en dag, vi får se.