Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
len skrev:
llesrof skrev:Men det är ju utmärkt att ni anpassar farten efter typen av däck och skicket på dem. Då behöver ni inte ta åt er. Men jag tror att detta inte är självklart för många. Åh förlåt... vi skulle ju bara snacka fakta i denna tråd och inte sitta och tro saker. Jag ber om ursäkt för det.
Så du menar att du håller samma fart med dina däck tills det är dags att köpa nya?
Självklart skall man kunna hålla samma hastighet så länge man behåller däcken, flera påpekar ju här i tråden hur förnuftig man skall vara och omdömesfull.
Det bästa sättet är då att byta däck innan väggreppet försämras så mycket att det är märkbart.
Förnuft och omdöme säger att man byter innan man måste därför att lagen säger så.
Att som någon annan tror, att ett slitet däck får samma egenskaper som ett slicks på torr asfalt, det visar bara på att man är totalt okunnig om hur ett personbilsdäck är uppbyggt.
Ofta är kunskap bättre än att bara tro.
Användarvisningsbild
av len
Jag hoppas du driver med oss andra, eller annars måste man fundera hur du är i trafiken. Kör med samma fart genom vattenpölar med slitet (3 mm) som med nytt däck! Jag, och andra i tråden, anpassar oss faktiskt till ändrade egenskaper dvs ökad risk för vattenplaning och sänker hastigheten.
Sedan kan du kolla vissa tester, där faktiskt slitna sommardäck har kortare bromssträcka. Kolla själv innan du byter däck nästa gång med några tvärbromsningar. Mycket kort bromssträcka. Detta då anläggningsytan är större. Men som, i alla fall andra läsare förstod, är det inget att ha när det regnar. Du förstod väl vinklingen tidigare?? :)
Användarvisningsbild
av Momentum
Det har varit spännande fler dagarna nu
Då den nya idiotiska slutdatumet på vinterdäck gjort att jag har sommardäck på och det har snöat under natten och är minus 4 då jag ska åka på jobbet
Bara för få lite perspektiv på detta med "köra slut på dubbfria på sommaren"
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Det har varit spännande fler dagarna nu
Då den nya idiotiska slutdatumet på vinterdäck gjort att jag har sommardäck på och det har snöat under natten och är minus 4 då jag ska åka på jobbet
Bara för få lite perspektiv på detta med "köra slut på dubbfria på sommaren"
Du får ju ha dubdäcken på hur länge du vill så länge det är risk för halka.
Användarvisningsbild
av vetten
Den som kör odubbade däck på sommaren och tycker att det funkar kör nog inte över 80km/h utan att känna av det "obehagliga" ?:-/
av Amarace
vetten skrev:Den som kör odubbade däck på sommaren och tycker att det funkar kör nog inte över 80km/h utan att känna av det "obehagliga" ?:-/

Har kört på det viset sedan jag tog körkortet och har aldrig haft några som helst problem, inte i varken låga eller högre farter, men man tokkör ju inte utan får anpassa sig efter dom förhållanden som är, precis som om man kör med sommardäck.
Kör alltid slut på vinterdäck på sommaren (när dom inte duger på vintern längre).

Däremot tycker jag att dom Dubbfria varianterna är lite "sladdriga", detta då dom har mer sajpning än ett vinterdäck gjort för dubbar.
Användarvisningsbild
av vetten
Amarace skrev:
vetten skrev:Den som kör odubbade däck på sommaren och tycker att det funkar kör nog inte över 80km/h utan att känna av det "obehagliga" ?:-/

Har kört på det viset sedan jag tog körkortet och har aldrig haft några som helst problem, inte i varken låga eller högre farter, men man tokkör ju inte utan får anpassa sig efter dom förhållanden som är, precis som om man kör med sommardäck.
Kör alltid slut på vinterdäck på sommaren (när dom inte duger på vintern längre).

Däremot tycker jag att dom Dubbfria varianterna är lite "sladdriga", detta då dom har mer sajpning än ett vinterdäck gjort för dubbar.
Men vad kör du med då? Amarace ?:-/ när du kör slut på vinterdäcken på sommaren UTAN att köra dubbfritt på vintern eftersom man inte får köra dubbat på sommaren ?:-/ :mrgreen: ??:-/ ;-// :-O)
av Amarace
Jag petar såklart ur dubben ur däck som är dubbade :)
Och då jag har många bilar är det varje år minst en omgång däck som får dubben urpetad.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]