Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjorebro
StringerBell skrev:
camaro69 skrev:Det går att köra ner en låda snabbt om man missköter den. Det är ingen evighetsmaskin.
Jag har svårt att förstå hur man kan köra ned en automatlåda på 12000 mil utan fabrikationsfel.
Bilen har till 98% körts av min hustru som är 50+ och till 75-80% landsväg. Förbrukningen av diesel ligger runt 0,6 l/mil så det har inte varit någon buskörning. Aldrig bogsering, kanske 100 mil med släpkärra.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Självklart ska lådan inte gå sönder efter 12000 mil när bilen är körd som du beskriver! Kontakta Volvo, Volvia och tjata! Försök få Vi bilägare att göra ett reportage! Det har varit med några sådana i tidskriften som ofta blivit good will!
Användarvisningsbild
av isak
du har inte sagt hur du upplever felen? el- din fru.
har de läst ut felkoder? lagt i senaste mjukvaran. lådorna är adaptiva o kan bete sig underligt ibland.
har själv en som var tokig när ja köpte bilen? men oljebyte och o ställning så blev den bra, okay är lite knepig när sambon har haft den, men det rättar till sig efter ett par omstarter. den är nära 50 000 nu!
du måste ta reda på mera hur volvo ställer din dignos??
Isak
av Andis
Ja efter att jag nosat runt lite i ämnet om volvos automater.

så fick jag höa om en idag som köpt en XC90 till riktigt bra pris med ej fungerande automat, som han fick igån igen enligt honom med bara byte av olja och spolning av lådan.

Mvh
Andis
av zamberg
isak skrev:du har inte sagt hur du upplever felen? el- din fru.
har de läst ut felkoder? lagt i senaste mjukvaran. lådorna är adaptiva o kan bete sig underligt ibland.
har själv en som var tokig när ja köpte bilen? men oljebyte och o ställning så blev den bra, okay är lite knepig när sambon har haft den, men det rättar till sig efter ett par omstarter. den är nära 50 000 nu!
du måste ta reda på mera hur volvo ställer din dignos??
Isak
hej!
hur nollställer man en automatlåda?
mvh anton
Användarvisningsbild
av camaro69
mjorebro skrev:
StringerBell skrev:
camaro69 skrev:Det går att köra ner en låda snabbt om man missköter den. Det är ingen evighetsmaskin.
Jag har svårt att förstå hur man kan köra ned en automatlåda på 12000 mil utan fabrikationsfel.
Bilen har till 98% körts av min hustru som är 50+ och till 75-80% landsväg. Förbrukningen av diesel ligger runt 0,6 l/mil så det har inte varit någon buskörning. Aldrig bogsering, kanske 100 mil med släpkärra.
Ingenting förvånar mig när det gäller vissa förare. Det känns inte som en garanti att frugan är 50+.

Det kan bli fel på alla bilar. Den har ju trots allt gått 4 varv runt jordklotet utan oljebyte.
Användarvisningsbild
av isak
knepig kanske var fel ordval från mig?
men det känns annorlunda när någon med annat körsätt haft bilen.
klart det är ett lotteri med de milen!
tror du måste in med volvos data för 0 ställning, samt få senaste programvara.
isak
av rd350
"adaptionerna" nollställs med Volvos vida-dator, sen körs bilen enligt ett visst program. Som någon nämde byts nog många lådor i onödan för ingen vill rota i dem, lättare att byta hela! Är aldrig fel att kolla med ytterligare en verkstad om man är osäker på diagnosen. Beträffande oljan har den en förmåga att skita ner sig väldigt på dessa bilar. Byte vid ca 7500- 10000 mil är att rekomendera.
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]

Transmissionsolja till M66

Orginaloljan finns på nätet hos Bilia e[…]