NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Har haft bilen inne hos Bilia för tjutande oljud vid vänstersvängar 2ggr på min V50 T5 och den ska in på onsdag igen för analys, dom har kollat bromsar/bromsok/bromssköldar men inte hittat någonting och säger att det inte är något "alvarligt", men nu blir man förbannad och vill veta varför tjuter en bil vid vänstersvängar som är 6månader gammal?id
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Ynot skrev:Har haft bilen inne hos Bilia för tjutande oljud vid vänstersvängar 2ggr på min V50 T5 och den ska in på onsdag igen för analys, dom har kollat bromsar/bromsok/bromssköldar men inte hittat någonting och säger att det inte är något "alvarligt", men nu blir man förbannad och vill veta varför tjuter en bil vid vänstersvängar som är 6månader gammal?id
Kom ihåg att jag skriver detta nu då du kan tacka mig senare! Jag tror det har lyckats krångla in sig en sten mellan bromsskivan och skölden på baksidan av bromsen. Be dom knacka ut skölden lite så ska du se att det faller ut en sten, bilen blir knäpptyst igen och det kommer inte kosta dig en krona :-)-)

Problemo Solved!

Thank me later,
Christian :mrgreen:
av Lazy
chrissofsweden skrev:
Ynot skrev:Har haft bilen inne hos Bilia för tjutande oljud vid vänstersvängar 2ggr på min V50 T5 och den ska in på onsdag igen för analys, dom har kollat bromsar/bromsok/bromssköldar men inte hittat någonting och säger att det inte är något "alvarligt", men nu blir man förbannad och vill veta varför tjuter en bil vid vänstersvängar som är 6månader gammal?id
Kom ihåg att jag skriver detta nu då du kan tacka mig senare! Jag tror det har lyckats krångla in sig en sten mellan bromsskivan och skölden på baksidan av bromsen. Be dom knacka ut skölden lite så ska du se att det faller ut en sten, bilen blir knäpptyst igen och det kommer inte kosta dig en krona :-)-)

Problemo Solved!

Thank me later,
Christian :mrgreen:
Samma sa min säljare till mej, men jag tycker att dom borde ha sett detta när dom kollat bromssköldarna tidigare vid inlämning, men om det är en sten som orsakar ljudet försvinner det då med tiden om man inte plockar ut den? Testade även att rulla på höger framhjul vid fullt rattutslag till vänster och då hörs ett knastrande ljud från damasken!!!!
Och om det är en sten varför hörs bara oljudet när man kör framåt vid vänstersväng och inte bakåt med samma rattutslag?
Användarvisningsbild
av opA
När det kommit in en sten där emellan så har jag lyckats få ur den genom att stanna på plan mark, lägg i backen och backa snabbt bakåt, bromsa.. kör framåt igen och gör om samma procedur.. så brukar sten/stenarna hoppa ur.
av as01
Har råkat ut för stenar som ligger och skrapar mot bromsskivan många gånger på min S40 (första gången efter 30 mil, förstörde nybilskänslan lite grann). Låter som ett metalliskt skrikande ljud. Brukar dock försvinna ganska snabbt, ofta efter att man har backat.

Har haft in den flera gånger på verkstan, men har väl mer eller mindre accepterat att det händer ibland. Tycker dock att det är mer sällan sedan de vinklade ut bromssköldarna lite.
av Lazy
Fick idag monterat dämpningsplattor på främre bromsklossar, hörde inget efter 30min körning så nu hoppas jag att allt jävla tjutande är borta. :D
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]