Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvdan
rymdblomma skrev:Hej,

En generic scantool (som U581) läser ut alla emmisionsrelevanta koder --> motor samt vissa koder för automatladan för alla bilar (detta är standardiserat och lagstadgat) som uppfyller EU3 (bensin) och EU4 (diesel). Det beror pa vad man vill ha och om man vill kunna använda den pa fler bilar än Volvo, jag har ju en Mondeo ocksa och da funkar inte en PPC.
Tack för alla förslag, har fått kontakt med en som vill sälja sin PPC och vi skall bara lösa betalningsbiten, jag vill gärna använda internetgirot så båda parter kan känna sig säkra. Skall ändå kolla upp ditt förslag, visst är det bra om den tar flera biltyper, men jag vill gärna att den som PPC också tar ABS, antispinn, klimatanl, krockkuddarna...you name it, allt som sitter i vagnen....
av Andis
Intressant tråd.

har jag förstått det helt rätt att det bara är BSR PPC som går att läsa av allt med och dom går bara att köpa begagnade?

Eller finns det något annat att få tag i gör inget om man måste köpa det från utlandet.
Som till exempel om BSR PPC går att köpa från utlandet?

Scantools Scan XL (profersional) är det något, ser ju ut att ha en hel del roliga funktioner som 0-60mph mätning till exempel.

Skulle gärna villja ha en som man kunnde se live data på också, se lite vad dessa volvo bilar kör för tändkurva till exempel :D

Mvh
Andis
av rymdblomma
Hej,

Det är liksom det som är problemet --> myndigheterna i USA (som driver OBD) är bara intresserade av luftkvalitet = emissioner och därför är tillverkarna bara skyldiga att använda en standard för emissionsrelevanta saker (motor + automat). Om styrenheten till elhissen har ett problem paverkar ju tyvärr inte emissionerna och för alla sadana fel använder alla tillverkare egna kommunikationsprotokoll samt gör egna verktyg (servicetools) för dessa (typ Volvo VADIS). Dessa verktyg säljs sen dyrt till aterförsäljarnätet. Volvo FCR finns att fa tag pa för gamla Volvomodeller för en vettig peng.

Det finns även företag som jobbar med att göra tools till oberoende verkstäder (http://www.avlditest.com/Diagnostics.115.0.html?&L=1) men dessa blir ofta för dyra för den enskillde att köpa da det kostar mycket att klura ut hur detta funkar hos alla bilmodeller.

De mätvärden du var ute efter kan du mäta med en bra generic scantool som t.ex. U581 som stödjer MODE1 (mätvärden) och inte bara MODE3 och MODE4 (läsa felkoder och radera dom) som dom billigaste. Den som är nyfiken kan läsa mera här (http://www.underhoodservice.com/Article ... modes.aspx).
av Andis
Tackar för alla era intressanta svar.

U581 har jag testat och gillar skarpt, läser den bara felcoder på motorn eller kan man få upp några andra felcoder på andra komponeter i bilen med den?

har provat U581 på en Dodge magnum på den fick jag fram felcoderna på automaten och motorn resten fungera på den bilen vad jag märke. så vet ju inte om den kunnde läsa felcoder på fler saker i den.

Sen gilalr jag U581 live kmode när man kan se tändkurvan och tempen bla. Tror ni att den skulle kunna läsa av turbo trycket på en 2,5T?

Har hittat en begagnad BSR PPC som jag funderar på att ringa och köpa, bra eller dålig ide? Kan den mycket mer än en U581?

Intressant grej riiport har kommit med, kan nog vara väldigt bra för många, har själv tittat lite på det där med elektronisk körjuornal på gps varianterna som även skriver adresserna själv. ja kanske därfor dom lagt ner att sälja felcodes läsaren. En intressant ide även om jag är lite alergisk mot abonemang vill helst bestäma när jag köper och slippa månadsavgifter varje månad, vad jag såg kosta riiport från 96 kr i månaden. och en liten start avgift.

Ingen haker här på forumet som knäckt det här och har något intressant data program till pc att sälja som man sen koplar in med usb till OBD2 uttaget och läsa av alla fel coder, nu vill jag ju ha ett program som kan läsa av allt helst?

Även om jag hoppas på att slippa en massa fel, så alltid kul att kunna ha 100% kontroll på att allt är i form på bilen.

Mvh
Andis
av rymdblomma
Hej,

U581 (och andra bra generic scantools) kan läsa ut insugstrycket (MAP) absolut (kPa) och savida vet du ocksa vad ditt laddtryck är (förutsatt att du vet vad omgivningstrycket är den dagen).

Vad en generic scantool kan läsa ut exakt beror pa bilmodell. Den kan läsa alla emissionsrelevanta koder vilket normalt är allt i motorn och en del i automaten. Det finns OEM's som lägger ut mer men det behöver man inte (om inte förnsterhissen paverkar emissionerna :lol: ).

En generic scantool är ganska lätt att göra eftersom allt är standardiserat och man kan fa tag pa dessa standarder (alla OEM's maste följa dessa standarder). Att läsa ut annat är mycket, mycket svarare eftersom det inte finns nagon standard och du maste klura ut själv hur kommunikationen fungerar ?:-/ .

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]