Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 440micke
Jag har fått ärva en 440 -183 GL 1990 manuel vxl (ej dragkrok,elhissar,taklucka,fasen knappt radio...)
bilen besiktigades förra året ,ingen anmärkning...MEN!! sen har den stått still i ett år......
rivit isär bromsar o smörjt .... börjar funka hyffsat.... MEN..... elsystemet????
mycket konstiga saker är det?????
laddningslampan lyser,trots nytt batteri+ att den laddar ok?? 13-14 v (batteri ca 12.3 v avstängd motor)
startar man bilen med lampomkopplare i läge 0 ,fungerar det mesta.. men inte hel ljus,
slår man om till (eller från ?) helljus,stannar kupéfläkten,vindrutetorkare,spolningen (lampor,vindruta)men hel ljus tänds inte..

vrider man om lampomkopplare till läge "halvljus" är det = som att slå på tändningen,dvs är motorn igång kan jag
ta ut tändningsnyckeln utan att motorn stannar.... samt att när vredet är i halv ljus funkar inte kupé fläkt.v-tork osv..
hel ljus har jag aldrig fått att ens att blinka till.....

jag har kollat jordningen till batteri/kaross/motor, plockat ur alla lampor,rengjort satt tillbaka....
samma med säkringarna....

prövat att koppla ur samtliga lampor , men ingen ändring

kuriosa!! när jag plockar ur säkring nr:10 höger bakbelysning,nummerplåtsbelysning, då fungerar inte lampomkopplaren som "tändningsnyckel" men ...... hel ljuset funkar inte....

jag börjar få ont om uppslag om vart felet är....

finns det någon som har nåt förslag??? eller som stött på fenomenet tidigare???
som sagt var,förra året funka allt perfekt ..... men nu...... iprén hjälper snart inte....
av volvojonas
det kanske är kabelbrott i stammen så de ligger och kortsluter eller fukt i nån skadade kablar,
är jord ok låter det mer som nåt sånt
av 440micke
joo... kortis.... naturligtvis.....
men.... var ska jag börja??
lyfta ur motorn... eller rota runt i kabelstammen bakom/under instumentbrädan.......
eller rentav under passagerarsätet!!!
av svempus
vet ej om el systemet ser likadant ut på 440 och 460 men pröva och plocka bort hands facket och kolla på en röd och en vit stor kontakt där kolla om dom kan vara drabbade av oxid...
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Läste inte att du skrev att du kollat alla jordpunkter, därav skrev jag kortis. Rivit isär och kollat alla kontakter efter oxid? Sen kan du börja leta brott på kablar på de enkla ställena (de som är lätta att komma åt) sen börja med övrigt kablage... Inte borde du väl behöva riva ur motorn för att leta efter felen(felet) ?:-/
av 440micke
svempus skrev:vet ej om el systemet ser likadant ut på 440 och 460 men pröva och plocka bort hands facket och kolla på en röd och en vit stor kontakt där kolla om dom kan vara drabbade av oxid...
redan kollat....
av 440micke
Michaelvecel skrev:Läste inte att du skrev att du kollat alla jordpunkter, därav skrev jag kortis. Rivit isär och kollat alla kontakter efter oxid? Sen kan du börja leta brott på kablar på de enkla ställena (de som är lätta att komma åt) sen börja med övrigt kablage... Inte borde du väl behöva riva ur motorn för att leta efter felen(felet) ?:-/
njaaee.... jag tog väl i litegrann.... :oops:

men det jag fiskar efter,är om någon haft i närheten av liknande problem....

det lutar ju starkt åt nånting med hel ljuset......
men om det är oxid,kortis eller nåt relä som spökar.....(hel ljusomkopplare,lampomkopplare eller reläna till dessa...)
ska man gå igenom HELA elsystemet efter oxid /kortis. kommer det nog ta resten av kvällarna fram till jul....
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Börja i bilen då? riv bort plastkåpan under ratten, kolla hur kontaktstycket ser ut som går in i tändlåset, och följ dom kablarna till en början.. Mitt kontaktstycke på samma plats är bränt och en kabel har brunnit men allt funkar som tur är :twisted: Undra vad kabeln har för funktion :roll: riv loss ljusomkopplaren och kolla den också.. Sen är de en del kablage om du river ur handsfacket.. har du tur kanske du ser om nåt brunnit ?:-/
av 440micke
legat upp och ner i bilen i 2 dar nu......
tog bort förarstolen+ratten för att överhuvudtaget få plats under instrumentbrädan....
plockade bort kåpan runt ratten,plastskyddet ovanför pedalstället,lossade säkringshållaren ,lossade hållaren till instrumentbrädan,släppte ner säkringshållaren,drog ur dom stora kontakterna (vit,blå,röd,gul tror jag det va)
drog isär ,sprejade 5-56 i alla anslutningar jag hittade......
kollade efter brända/skadade kablar utan resultat
plockade ihop alltsammans..........
felet kvarstår!!!!!!!!!!!!
jag ger nog upp snart....... kontaktat en del verkstäder,men ingen vill ens försöka fixa felet....
jag erbjöd att betala 1500:- för felsökning utan garanti men inget intresse......
då min kunskap i elsystem inte är så bra,så överväger jag att skrota bilen.........

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]