Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det skulle jag absolut göra om jag kände någon som äger en 740 -91, men det gör jag inte.
Alternativet är ju att köpa begagnade delar från en bilskrot. Men det det blir bara aktuellt om jag tvingas byta dyrare delar än denna givare.
Jag skulle hämta den nya givaren på Mekonomen idag, men bad för säkerhets skull att få kontrollmäta den först.
Uppmätt resistans ca 2300 ohm. Givaren hade hämtats från förrådet så temperaturen var knappast över 20°C.

R borde ju vara ca 3000 ohm vid 20°C. Det låter som om det inte är rätt givare. Kanske är det "Volvo original" som gäller i detta fall.
Har nu kollat gasspjället och demonterat tomgångsmotorn. Gasspjället är rent enligt min bedömning.
Bild
Det behöver inte vara fel på tomgångsmotor, men den den är enkel att rengjöra och det kostar inget,
Erik: kan du förklara hur det ska göras? Det går ju inte att komma åt innandömet. Det enda jag kan göra är att spraya in 5-56. Hur testar man funktionen?
Jag har testat att köra med urkopplad lambdasond. Nu uppträder bilen normalt igen. Varningslampan i instrumentpanelen tänds fortfarande inte.
Det blir nog till att byta ut sonden ännu en gång... ska bara kontrollmäta den först.

Det verkar som lambdasonden har blivit en trist följetong på denna bil. Originalsonden fungerade utmärkt ända tills den skulle demonteras vid katalysatorbyte.
Har nu även mätt spänningen mellan den svarta kabeln från lambdan och jord.
Med varmkörd motor vid 2000 rpm pendlar spänningen snabbt mellan omkring 0 och ca 0.6 V (svårt att se exakt).

Hur tolkar man detta? En defekt sond borde väl ge ett konstant värde.
Kanske är det trots allt lufttempgivaren som är boven? Får se om jag hittar en "original" givare att testa.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]