Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Hylsan sitter på utgående axel från lådan till vinkelväxeln.

Hylsan kostar 1 000 kronor och kan sitta utav helvete. Detta är ett milt uttryck. :wink:
av Rick
Som jag förstått det så håller vinkelväxeln "någorlunda bra" så länge den har olja i sig. Hylsan är den svagaste länken och är designad till att ge med sig vid "överbelastning" av AWD systemet. När Viscon blir överhettad så låser den 100% (?) Haldexen styrs ju elektroniskt och är begränsad till 1000NM på XC70 (1500NM på XC90?) vilket borde "skona" hylsan. Eller :-)
Kraftigare hylsa på XC90? eller kraftigare bakdiff?
Användarvisningsbild
av Lorden
Jag jobbar med lastbilar sedn många år så prylar som sitter fast är en vardagssak....
Priser på hylsan var ju överkommligt om det nu bara är den som ska bytas när "vinkelväxeln pajar".
- På ett ungefär; vart sitter hylsan och hur mycket måste demonteras?
- Innehåller vinkelväxeln fett eller olja som ska bytas/fyllas på?
av Andis
Hej alla volvo vänner. Ny här på forumet, har suttit och läst ett tag men inte skrivit något förens nu.

Har fått några funderingar här i denna tråd efter att läst, listar minna frågor.
Gillar att serva grejerna ordentligt för att dom ska hålla för många mil, så detta ämne har intresserat mig mycket.

har automat i min XC70
Har även haft svårt att få tag i sprängskisser på bilen, så inte kunnat ta reda på fakta själv i dessa frågor

1. har fått för mig att vinkelväxel smörjs med automatoljan på automatarna, fel eller rätt? om inte vilken olja ska det vara i den, bytter i den i så fall om den har egen olja.
2. Hur gör man när man smörjer denna hyllsa mellan vinkelväxeln och kardanen? <hr inte tittat så noga så jag nu kan komma på hur det såg ut helt, men jag gissar på att man lossar stödlagret på kardan och sen böjer ner den på mitten och får ur den ur lådan eller måste man göra på något annat vis?
3. Vad för fett ska man smörja hylsan med?

Mvh
Andis
av klima
Andis skrev: 1. har fått för mig att vinkelväxel smörjs med automatoljan på automatarna, fel eller rätt? om inte vilken olja ska det vara i den, bytter i den i så fall om den har egen olja.
-Smörjs ej av automatoljan, helt separat. Det är en Volvo Specifik olja för vinkelväxeln som inte skummar, som inte skummar Volvo No. 31259380 - 1 liter räcker. Tömmer och fyller i samma hål, ovanpå växeln. Sätt ditt ny bricka, samma som till oljebytes brickan. Du kommer åt genom at ta bort höger framhjul.

2. Hur gör man när man smörjer denna hyllsa mellan vinkelväxeln och kardanen? <hr inte tittat så noga så jag nu kan komma på hur det såg ut helt, men jag gissar på att man lossar stödlagret på kardan och sen böjer ner den på mitten och får ur den ur lådan eller måste man göra på något annat vis?
- Tror det räcker med stödet sedan skruva loss på vinkelväxeln, har ej gjort det själv. Ta av höger framhjul så du kommer åt. Sedan måste vinkelväxeln bort, några av bultarna syns inte utan du måste känna dig fram, tror det är 6 totalt.
Om du nu ska öppna, så beställ en ny hylsa med smörj och packningssats från Volvo. Aldrig hört någon som smort en gammal hylsa. Hylsan sitter som berg, du kommer behöva hjälp att få loss den med MYCKET kraftga drag/tryck verktyg.

3. Vad för fett ska man smörja hylsan med?
-Special från Volvo, se ovan.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Jag fick min hylsa i fredags så nu är bilen fungerande ig,1050:- kostade den hylsan tog jag bort med en svetstång som jag svetsade fast en gängstång på m10 sedan en glidhammare bara smällabort den ! tog ca 5 tim hela operationen på ett garage golv .
av Andis
Klima och XC70-D5 tack för era svar.

Fastna lite i vulcanutbrottets flygghärva så haft svårt med internet men hemma nu.

Fick en liten följd fråga, hur vet man när det är lagom med oljaa i vinkelväxeln?
Fick en litne kännsla av ditt svar att pluggen sitter på ovansidan.

Hylsan kanske man ska vänta med till det blir problem med den, eller ska man byta den, bilen har gått 15500 mil, var helt tort när jag titta under bilen runt vinkelväxeln, så verkar ju inte läcka oljafrån den trevligt.

Tack för att du la ut artikelnr på oljan, finns ju inte en rad om den oljan i instruktionsboken, och någon verstadshandbok har jag inte lyckats få tag i till Xc70 verkar inte finnas alls? Några tips?

Mvh
Andis
av klima
Andis skrev: Fick en liten följd fråga, hur vet man när det är lagom med oljaa i vinkelväxeln?
Man fyller up till precis under pluggen. Känn med finger och/eller mät fylld mängd. Den rymmer max 0,8 liter.
Andis skrev: Hylsan kanske man ska vänta med till det blir problem med den, eller ska man byta den, bilen har gått 15500 mil, var helt tort när jag titta under bilen runt vinkelväxeln, så verkar ju inte läcka oljafrån den trevligt.
Om din AWD funkar som den ska, driver på bakhjulen, när det är halt, så skulle jag också vänta. Speciellt på Automat verkar hylsan hållla längre än på Manuella lådor.

Om du inte har gräs/snö, att sladda fram AWD, kan du hissa upp ett framhjul, lägg växel i Neutral,
be någon snurra på det upphissade hjulet medans du under bilen försker bromsa/stanna/hindra kardan axeln.

Akta fingraran. Använd helst en tång eller annat lämpligt verktg att blockera den med. Om framhjulet och kardan snurrar ihop är både Hylsan och Vinkelväxeln OK.

OBS Lyft bilen säkert, dvs Säkra bilen med hjulblock och pallbockar innan du kryper under.
av Andis
Klima tack för svaren.

Ska lägga in kontorll av oljenivån i vinkelväxeln i mitt alldeless egna service shema för bilen, funderar om man inte ska suga ur den där oljan och byta , skadar nog inte, får se hur den ser ut om den ser ny eller om det är något obhaglig färg på den.

AWD fungerar perfekt utan några ryck eller konstigheter, har provat den rejält nu i vinter, både med försiktig körnning upp för backar för att se att den går i med en gång och med att göra breställ på parkeringar, samt vilket grepp med släp efter, glashalt i stan och släp efter ändå kan man axa som bara den, medans dom andra står kvar och sladdar är man långt borta, verkar som jag även fick väldigt bra däck med.

Samt verkar som min inte har något system som hindrar breställ bara lampan för varning av halka som blinkar men gasar man på mer spinner alla fyra hjulen och brestället kommer. har ingen knapp heller med tracs eller liknade text på.

Mvh
Andis
av maverick
Hej! Jag vet inte hur man skapar ett eget inlägg så jag hoppar på här...
----- XC 70 D5 modellår 2003 ----- ( 5 vxl automat och Haldex )

Jag har just upptäckt att det är egen olja i vinkelväxlen på min XC 70, och alltså inte samma som växellådan. Vinkelväxlen har efter oljeläckage nu Generalhavererat med skurna pinjonglager och trasiga drev.

Jag funderar på att köpa en begagnad men verkar lite ont om lådor till just den årsmodellen, vill ju helst inte köpa en som gått 37000+ mil för 5000kr och som säkert också börjat läcka.

Är det någon som vet om det passar med nyare/ äldre lådor eller VAD ÄR DET som skiljer dom åt?
Från -06 -> finns ju mer att välja på men dom säger att det inte är samma.

Jag ser på vissa bilder att det sitter som två öron på huset upp över pinjongen men det är det inte på min trasiga, är dom till någonting om jag hittar en beg sådan?

Rinner automatoljan ur när man byter hylsan?

Om någon har en låda liggandes av rätt årgång så är jag intresserad, och om den gråter lite kan det också vara aktuellt.
OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]