Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollehansen
Min s-60 bi-fuel 2006 var på auktoriserad volvoverkstad i Borgholm för 4000-milsservice där bl a gasregulatorn (trycket) kontrollerades. Några dagar efter servicen stannade motorn under färd och var omöjlig att återstarta med gasdriften i funktion. Bilen stratade igen när jag kopplade in bensindrift. Bilen har sedan vid ett tillfälle inte statrtat med gasdriften på. Jag vände mig till verkstaden och var på återbesök då mekanikern sökte länge på datasupporten efter fel. Han gjorde sedan en uppdaterad datainstallation i bilens dator. Bilen provkördes och fungerade. Efter 25 kilometer på väg hem stannade motorn åter och gick inte att återstarta. Vid ny kontakt med verkstaden uppmanade man mig att kontakta företagets (Liljas Bil) större verkstad i Kalmar som uppgavs ha längre erfarenhet av bi-fuel.
Verkmästaren där erbjöd tid för att titta på bilen men vill då ha felsökningsavgift 795:- oavsett felets art.
Jag protesterade då bilen redan varit på företagets verkstad i Borgholm 2 ggr och INTE FUNGERAR trots att den fungerat utan problem de 6 månader jag haft den innan servicen. Han vidhöll.
Jag kontaktade Lilljas VD som menade att problemen inte självklart kunde sättas i samband med åtgärder vid
4000-milservicen.
Frågor: Ska inte bilen som fungerat innan, fungera minst lika bra efter 4000-milsservicen?
Ska jag behöva betala 795:- i felsökningsavgift vid hänvisat besök till företagets verkstad nr 2 när
den första verkstaden inte lyckats rätta till problemet (som uppstad efer servicen) ?
Tacksam för andra volvoägares erfarenheter: vid driftstopp under gasdrift.'
av reklamation efter service
av schabloniserad felsökningsavgift
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag förstår irritationen.

Men nästa fråga är, vill du ha bilen lagad eller ej?

Diskussionen kan du ta i efterhand via ARN om du känner att det inte blivit rätt vid den första reparationen.
Om jag vore VD eller verkstadschef skulle jag vänligen be någon som "skriker högt", åka till en annan verkstad. Så en portion ödmjukhet är alltid lämpligt.
Användarvisningsbild
av Svahn
Hur vet du att det finns ett samband mellan att bilen var på service och att det nu är problem? Bara för att man har varit på service så är inte bilen immun mot att gå sönder. Att kolla trycket på gasregulatorn är nog ett moment som görs ofta på verkstäderna och är inga konstigheter.
av Psyko
Som redan sagts. Bilen kan fortfarande gå sönder,trots att den är nyservad.

Chansen att det skulle ha med servicen att göra är minimal,här handlar det
nog mer om otur att bilen pajade efter service.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]