NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rupa
#385285
Måste tacka för bilderna och dokumentationen du gjort över din sänkning Thomas, ger en betydligt klarare överblick i djungeln bland sänkningssatser! För egen del lutar det år att montera H&R:s 30 mm sänksats (egentligen 1.3" om jag förstått rätt) på min T5:a inom det närmsta.

Såg på C30world.com att du hade lite funderingar över hjulbyte och hur bredare fälgar skulle påverka frigång till skärmkanterna. Eftersom jag själv funderar på 18" alt 19" till våren är jag lite nyfiken på om du testat några 8" breda hjul med mindre inpressning?

Många eftermarknadshjul ligger i spannet ET 40 - 45 mm och frågan är främst om detta ihop med 8" bredd kommer funka, framförallt framtill ? Bak känns det som bredare utstick bara skulle komma till C30:s fördel.

/PR
Användarvisningsbild
av ThomasT
#385384
Rupa skrev:Måste tacka för bilderna och dokumentationen du gjort över din sänkning Thomas, ger en betydligt klarare överblick i djungeln bland sänkningssatser! För egen del lutar det år att montera H&R:s 30 mm sänksats (egentligen 1.3" om jag förstått rätt) på min T5:a inom det närmsta.

Såg på C30world.com att du hade lite funderingar över hjulbyte och hur bredare fälgar skulle påverka frigång till skärmkanterna. Eftersom jag själv funderar på 18" alt 19" till våren är jag lite nyfiken på om du testat några 8" breda hjul med mindre inpressning?

Många eftermarknadshjul ligger i spannet ET 40 - 45 mm och frågan är främst om detta ihop med 8" bredd kommer funka, framförallt framtill ? Bak känns det som bredare utstick bara skulle komma till C30:s fördel.

/PR
Några amerikanare påstår att ET40 och 8" sitter perfekt på bilen. Bak är jag helt övertygad att det blir kanon, dock är jag är inte 100% övertygad på fram... Jag tycker de verkar sitta aningen långt ut, men jag vet inte säkert... Det der bra ut här i allafall: http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=7368

OM det blir nya fälgar för mig kommer de bli i 7.5x18 med ET38, då den modellen"OZ Ultraleggera" inte finns i 8".

.
av Rupa
#385430
ThomasT skrev:
Rupa skrev:Måste tacka för bilderna och dokumentationen du gjort över din sänkning Thomas, ger en betydligt klarare överblick i djungeln bland sänkningssatser! För egen del lutar det år att montera H&R:s 30 mm sänksats (egentligen 1.3" om jag förstått rätt) på min T5:a inom det närmsta.

Såg på C30world.com att du hade lite funderingar över hjulbyte och hur bredare fälgar skulle påverka frigång till skärmkanterna. Eftersom jag själv funderar på 18" alt 19" till våren är jag lite nyfiken på om du testat några 8" breda hjul med mindre inpressning?

Många eftermarknadshjul ligger i spannet ET 40 - 45 mm och frågan är främst om detta ihop med 8" bredd kommer funka, framförallt framtill ? Bak känns det som bredare utstick bara skulle komma till C30:s fördel.

/PR
Några amerikanare påstår att ET40 och 8" sitter perfekt på bilen. Bak är jag helt övertygad att det blir kanon, dock är jag är inte 100% övertygad på fram... Jag tycker de verkar sitta aningen långt ut, men jag vet inte säkert... Det der bra ut här i allafall: http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=7368

OM det blir nya fälgar för mig kommer de bli i 7.5x18 med ET38, då den modellen"OZ Ultraleggera" inte finns i 8".

.
Är inne på samma spår som dig, har sett många amerikanare köra med breda hjul "utan några som helst problem" men tycker det verkar väl tight framtill. Blir helt enkelt till att rulla ner till handlaren i vår och provmontera efter en sänkning. 18" är nog det vettigaste på C30:n men rent estetiskt gör sig 19" ruskigt bra, har kikat lite på nya TSW SPA som ska vara 8" ET 45. Alternativt rullar man vidare på original Serapis och bygger på med 15 mm spacer baktill.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#385520
Snowdorn skrev:Fråga till Thomas T: de slutliga bilderna på sänkningen visar alltså bilen med fjädrar från två olika sänksatser?
Jepp!
av Rupa
#390139
ThomasT skrev:
Rupa skrev:Måste tacka för bilderna och dokumentationen du gjort över din sänkning Thomas, ger en betydligt klarare överblick i djungeln bland sänkningssatser! För egen del lutar det år att montera H&R:s 30 mm sänksats (egentligen 1.3" om jag förstått rätt) på min T5:a inom det närmsta.

Såg på C30world.com att du hade lite funderingar över hjulbyte och hur bredare fälgar skulle påverka frigång till skärmkanterna. Eftersom jag själv funderar på 18" alt 19" till våren är jag lite nyfiken på om du testat några 8" breda hjul med mindre inpressning?

Många eftermarknadshjul ligger i spannet ET 40 - 45 mm och frågan är främst om detta ihop med 8" bredd kommer funka, framförallt framtill ? Bak känns det som bredare utstick bara skulle komma till C30:s fördel.

/PR
Några amerikanare påstår att ET40 och 8" sitter perfekt på bilen. Bak är jag helt övertygad att det blir kanon, dock är jag är inte 100% övertygad på fram... Jag tycker de verkar sitta aningen långt ut, men jag vet inte säkert... Det der bra ut här i allafall: http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=7368

OM det blir nya fälgar för mig kommer de bli i 7.5x18 med ET38, då den modellen"OZ Ultraleggera" inte finns i 8".

.
Då var 19" TSW SPA beställda, körmässigt kanske inte det optimala men kommer nog göra sig bra i övrigt.
ET 45 med 225/35 och borde vara det närmsta i vettig offset som man kommer på en icke originalfälg tror jag.

Såg att du la ner OZ-projektet, riktigt snygg/bra fälg men kan hålla med om att ET 38 kan bli tight.
Skulle du, som jag mailade, ha några fjädrar över så dra mig ett PM, hade gärna haft Eibach fram vs H&R (sänker lite mindre). Återstår bara att se om man överlever utan att byta camberstag framöver nu.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#390154
Rupa skrev:
ThomasT skrev:
Rupa skrev:Måste tacka för bilderna och dokumentationen du gjort över din sänkning Thomas, ger en betydligt klarare överblick i djungeln bland sänkningssatser! För egen del lutar det år att montera H&R:s 30 mm sänksats (egentligen 1.3" om jag förstått rätt) på min T5:a inom det närmsta.

Såg på C30world.com att du hade lite funderingar över hjulbyte och hur bredare fälgar skulle påverka frigång till skärmkanterna. Eftersom jag själv funderar på 18" alt 19" till våren är jag lite nyfiken på om du testat några 8" breda hjul med mindre inpressning?

Många eftermarknadshjul ligger i spannet ET 40 - 45 mm och frågan är främst om detta ihop med 8" bredd kommer funka, framförallt framtill ? Bak känns det som bredare utstick bara skulle komma till C30:s fördel.

/PR
Några amerikanare påstår att ET40 och 8" sitter perfekt på bilen. Bak är jag helt övertygad att det blir kanon, dock är jag är inte 100% övertygad på fram... Jag tycker de verkar sitta aningen långt ut, men jag vet inte säkert... Det der bra ut här i allafall: http://www.c30world.com/forums/showthread.php?t=7368

OM det blir nya fälgar för mig kommer de bli i 7.5x18 med ET38, då den modellen"OZ Ultraleggera" inte finns i 8".

.
Då var 19" TSW SPA beställda, körmässigt kanske inte det optimala men kommer nog göra sig bra i övrigt.
ET 45 med 225/35 och borde vara det närmsta i vettig offset som man kommer på en icke originalfälg tror jag.

Såg att du la ner OZ-projektet, riktigt snygg/bra fälg men kan hålla med om att ET 38 kan bli tight.
Skulle du, som jag mailade, ha några fjädrar över så dra mig ett PM, hade gärna haft Eibach fram vs H&R (sänker lite mindre). Återstår bara att se om man överlever utan att byta camberstag framöver nu.
Jag vet inte riktigt var mailet hamnade...

Jag har tyvärr bara orginal sportfjädrarna kvar...

.
av syberman
#402421
Matnyttig information för oss som funderar på att sänka =)

Jag har en fråga till er som är lite mer erfarna, vilken sats tror ni skulle passa min C30 ?

Jag har en C30 2.0d -08 och har monterat 235/35-19 just.
Den ser ju lite hög ut så jag funderar på en sats. Men frågan är om det går fritt med en 30 el 35mm sats.

Vad tror ni ??

Det är inte givaren som fastnar utan omgivni[…]

Hjulinställning?

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]