Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#402514
Gurra82 - Här kommer jämförelsen mellan V70 2,4D(175) MY10 vs V70 D5 (185) MY07 enligt önskemål.

Intressant - 2,4D är en nyare motor och har bättre vridmoment och effekt på lägre varvtal men samtidigt har den kortare register än D5:an. Lite olika karaktärer helt enkelt :)

Bild
#402640
AndS skrev:Skulle man kunna få en Polestar 205Hk diesel jämfört med den nya 205Hk med dubbelturbo. Om den redan finns ber jag om ursäkt om inte, tackar på förhand :wink:
AndS: Här kommer jämförelsen du efterfrågade:

Den äldre D5:an med Polestar D5(185)(Polestar 205) MY08
vs
Den nya dubbelturbon D5(205) MY10

Bild
#403219
Hej!

Här kommer några intressanta jämförelser:

Dieselkriget 140-hästklassen: V70 2,0D(136), Saab 1,9TID(150), VW Passat 2,0TDI(140)
Bild
Jämnheten är slående......

Dieselkriget 170-hästklassen: V70 2,4D(175), BMW320D(177), Audi A6 2,0TDI(170), VW Passat 2,0 TDI(170):
Bild
Orättvist med 2,4 liter mot 2-liter men ändå intressant,

Dieselkriget 200-hästklassen: V70 D5 (205), Audi A6 2,7TDI (190), BMW 525D (197)
Bild
Nu börjar det likna något :-) Nya D5:an är inte att leka med

Dieselkriget 230+klassen: V70 D5 (finns ju bara max 205....), Audi A6 3,0TDI (240), BMW 335D (286)
Bild
He, he, Volvo har inget att konkurrera med mot dessa bestar men lade ändå in D5:an för att ni skall kunna se perspektivet :-) Hårig diesel från BMW säger jag bara. Kolla vridmomentet....

Bensinkriget 230-hästklassen: V702,5FT(231), V70 3,2 (238), BMW330i (231), Saab 9-5 2,3T (220), Audi A4 2,0TFSI (211)
Bild
Vilken motor Audi har och bara på två liter!!! 2,5FT står sig iofs också riktigt bra i konkurrensen.
#403367
Linqid skrev:Skulle du kunna lägga in Saab 1,9 TTiD i 170-klassen? :)
Absolut Linqid! Här kommer 180-hästars-Saaben i stället för den vanliga 150 hästars 1,9 TID. Bra motor i TTiD (180)!

V70 2,4D(175) vs BMW320D(177) vs Audi A6 2,0TDI(170) vs VW Passat 2,0 TDI(170), vs Saab 2,0 TTiD (180):

Bild
#403458
Mikke skrev:Hej!
Kan du lägga ut diagram på V70 t6(285) och v70 d5(205).

Tycker att t6 har förvånansvärt dåligt vrid i de lägre varvtalen.
Skulle vara intressant att se vad tex bsr optimering gör på de varvtalen.
Hej Mikke: Här kommer jämförelsen. En diesel är alltid svår att klå i vridmoment på riktigt låga varv. Och visst skiljer det en hel del men för att vara en bensinare så hänger den med väl ändå tycker jag. Nu har du T6:an som är optimerad för hög effekt och det är något av en kompromiss. Svårt att få riktigt bra vrid på låga varv.

Det trevliga med T6:an är det breda registret. När dieseln går in i väggen har du ett par tusen varv till att leka med :D

Bild

Vad BSR-optimeringen ger ser du i länken här:
http://sv.bsr.se/products/t1761/chart/
#403465
Mitt ønske er en Bsr optimert 2.4D-awd My10(245 hk-520 Nm) inn i diagrammet.
Den ville trolig gjort det svært bra mot flere andre motorer.
Vennlg hilsen Twendor.
#403488
Twendor skrev:Mitt ønske er en Bsr optimert 2.4D-awd My10(245 hk-520 Nm) inn i diagrammet.
Den ville trolig gjort det svært bra mot flere andre motorer.
Vennlg hilsen Twendor.
Hej Twendor!

Jag hittar bara data för 217-hästaren med 520 Nm till 2,4D hos BSR. Till D5:an finns bara 245 hästar med 520Nm. Iaf vad gäller BSR. Var hittade du 245hk-varianten. Finns datan så kan jag lägga in den i diagrammet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]