Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
vedboden skrev:
Magnus308 skrev: Vad har du för längd på gängan på ditt glödstift?

Biltema har billiga gängsatser kolla där.
Ca 1.5 cm är längden på gängorna, men jag tror det räcker väl om gängan är 1 cm

Hittade detta nånstans på nätet. Det är precis det jag ska ha va? men insatsgängorna ska vara lika långa som glödstiftsgängorna?

V-coil handkit M10x1,0, borr 10,3 mm,
monteringsverktyg, brytpinne samt 15 st. insatsgängor.

Pris: 288,00 kr exkl. moms, 360,00 kr inkl. moms

Biltema har för övrigt samma sortiment som jula så ingenting passar där heller.
Jag tror att det där är samma kit som säljs här som du hittade och tolkar jag texten där rätt "15 OFF-10.0mm x 1.5d WIRE INSERTS" så är längden på insatserna 1,5 gånger diameten dvs 15mm långa.
http://cgi.ebay.co.uk/10-0mm-x-1-0p-HEL ... 23067f0576
av vedboden
Magnus308 skrev:
Jag tror att det där är samma kit som säljs här som du hittade och tolkar jag texten där rätt "15 OFF-10.0mm x 1.5d WIRE INSERTS" så är längden på insatserna 1,5 gånger diameten dvs 15mm långa.
http://cgi.ebay.co.uk/10-0mm-x-1-0p-HEL ... 23067f0576
Meca = det måste vara exakt samma?
völkel eller voelkel = här köper jag detta kit så borde det väl vara ok?
av vedboden
Jag undrar också om man måste ta bort toppen för att kunna sätta in gänginsatser? Jag antar väl det med tanke på att måste borra upp hålen osv, blir väl massa skit därnere som inte ska vara där?

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av isak
gör inget förhastat nu!

jobbade tidigare mercedes.
vi hade en verktygssats som gick att borra ur gamla glödstift på plats UTAN DEM- (har själv gjort det där jobbet) mycket olika borrar o gängtappar styrningar var det i verktygssatsen som fungerade mycket bra.

ta kontakt med mercedes representant och hör om de har verktyget på din ort. de har samma M10 gänga som volvo! längden på stiftet vet jag inte på volvos men rätt mekaniker klarar att improvisera detta!
du har mycket pengar att slippa riva toppen. givetvis blir det en helicoil i slutändan.
isak
du kan PMa
av vedboden
Hejsan!

Jag lämnade in bilen till Karis bil och truckservice i Ställdalen som lagade detta åt mig utan att plocka bort toppen, han borrade ur stiften och gick ner med dammsugare efteråt å sög upp allt flis som hade åkt ner, sen gick han ner med kamera å tittade så allt var borta.

Kostade mig 1500kr, dyrt att hålla på å dra sönder gängor men billigare än vad jag trodde det skulle kosta.
av Fred
1500 känns som rena reapriset i sammanhanget tycker jag! :D Grattis till att du fick ordning på bilen och nu vet vi alla att man ska ta det försiktigt nästa gång man byter stift! :wink:

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]