Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
När du hittat rätt gänga (bra tips av Magnus308, även om du inte behöver känna någon...folk på mekaniska verkstäder brukar vara väldigt hjälpsamma! :D ) kan du ju kontakta Colly Components. De kan garanterat svara på ifall det finns en passande Helicoil samt vad du behöver för grejer för att fixa gängan.

Nästa alternativ är nog att lämna in toppen och få någon att fixa gängan eller att försöka hitta en begagnad och byta med.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Fred skrev:När du hittat rätt gänga (bra tips av Magnus308, även om du inte behöver känna någon...folk på mekaniska verkstäder brukar vara väldigt hjälpsamma! :D ) kan du ju kontakta Colly Components. De kan garanterat svara på ifall det finns en passande Helicoil samt vad du behöver för grejer för att fixa gängan.

Nästa alternativ är nog att lämna in toppen och få någon att fixa gängan eller att försöka hitta en begagnad och byta med.
Det finns garanterat en Helicoil till glödstiftets gänga, Jag har förövrigt en Helicoil katalog någonstans ska kolla om jag kan hitta den (Jobbade på Colly tidigare).
av vedboden
Tack för svaren, jag ska försöka forska fram va det är för gänga, sitter ju å håller i ett av glödstiften nu, synd bara att det inte hjälper :)

Jag hade inte tänkt att lämna in någonting då det kommer springa iväg väldigt fort på penga fronten, det blir inte bättre att det är dags för kamrems service och allt det där extra man gör vid stora servicen.

Så heilcoil lär det nog bli, och sen när det finns folk som är så här kunniga som ni som gärna hjälper så blir det riktigt bra det här :)
Nu väntar jag bara på min Haynes bok jag har beställt, så jag kan ta bort toppen också
Användarvisningsbild
av Magnus308
vedboden skrev:Tack för svaren, jag ska försöka forska fram va det är för gänga, sitter ju å håller i ett av glödstiften nu, synd bara att det inte hjälper :)
Har du artikel nummer och fabrikat på glödstiftet går det nog att få fram gängdimensionerna enkelt.
av vedboden
Magnus308 skrev: Har du artikel nummer och fabrikat på glödstiftet går det nog att få fram gängdimensionerna enkelt.
Artikelnr: 18-GN018
Märke: Beru

Artikelnr: 18-GLP003
Märke: Bosch
av vedboden
Magnus308 skrev:Artikelnr: 18-GN018

Gänga M10 x 1.00
Nyckelfäste 10mm
Ok. Om jag förstår det där rätt så ska jag alltså ha en gänginsats som är M10 x 1.0?

I julas reparations kit så fanns dessa med:
Innehåller borr, gängverktyg och monteringsverktyg för storlekarna M5x0,8, M6x1,0, M8x1,25, M10x1,5 och M12x1,75.

Det funkar alltså inte, men då undrar jag om jag får tag i en M10 x 1.0 gänginsats så kan jag använda verktygen som ingår i julas repkit? Här är kittet
Användarvisningsbild
av Magnus308
vedboden skrev:
Magnus308 skrev:Artikelnr: 18-GN018

Gänga M10 x 1.00
Nyckelfäste 10mm
Ok. Om jag förstår det där rätt så ska jag alltså ha en gänginsats som är M10 x 1.0?

I julas reparations kit så fanns dessa med:
Innehåller borr, gängverktyg och monteringsverktyg för storlekarna M5x0,8, M6x1,0, M8x1,25, M10x1,5 och M12x1,75.

Det funkar alltså inte, men då undrar jag om jag får tag i en M10 x 1.0 gänginsats så kan jag använda verktygen som ingår i julas repkit? Här är kittet
Vad har du för längd på gängan på ditt glödstift?

Biltema har billiga gängsatser kolla där.
av vedboden
Magnus308 skrev: Vad har du för längd på gängan på ditt glödstift?

Biltema har billiga gängsatser kolla där.
Ca 1.5 cm är längden på gängorna, men jag tror det räcker väl om gängan är 1 cm

Hittade detta nånstans på nätet. Det är precis det jag ska ha va? men insatsgängorna ska vara lika långa som glödstiftsgängorna?

V-coil handkit M10x1,0, borr 10,3 mm,
monteringsverktyg, brytpinne samt 15 st. insatsgängor.

Pris: 288,00 kr exkl. moms, 360,00 kr inkl. moms

Biltema har för övrigt samma sortiment som jula så ingenting passar där heller.

EDIT

Det här settet borde väl göra susen? M10 x 1 rep sats eller är det mycket viktigt att gänginsatsen är lika lång som glödstiftens gängor?

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]