Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
Hur skititgt e ditt gasspjäll, rengör de ordentligt, hjälpte på min
Användarvisningsbild
av coldhand
Knaz skrev:Det var inte skitigt, riktigt rent faktiskt..
Spjällägesgivaren är inte paj då? mätt den? hade ungefär samma fenomen en gång, plockade en på skroten sen funkade det primar.
av Knaz
Hmmm, har väl ingen sån? har gasvajer. (Fenix system)Och felkoder har jag alldrig fått ut på verkstad trots trasiga vakumslangar å annat, inte ens när bilen knappt gick att starta..vet inte om det är nått fel på den kontakten..ska försöka pilla ihop en sån som visats på anna plats i forumet.Litar inte riktigt på Bilia....
Användarvisningsbild
av coldhand
Knaz skrev:Hmmm, har väl ingen sån? har gasvajer. (Fenix system)Och felkoder har jag alldrig fått ut på verkstad trots trasiga vakumslangar å annat, inte ens när bilen knappt gick att starta..vet inte om det är nått fel på den kontakten..ska försöka pilla ihop en sån som visats på anna plats i forumet.Litar inte riktigt på Bilia....

Klart du har spjällägesgivare? har jag på min 850 ´94 B5252 S Fenix system.. Spjällhuskontakt heter det väl också men jo du har en sån är jag säker på :)
http://bilder.lagabasen.se/delar/1095/109529539vy1.jpg
den svarta dosan på sidan av själlhuset på bilden.
av Knaz
Jo en sån hade jag jue :oops: Ska kolla den i helgen, kan den mätas på nått sätt?
Användarvisningsbild
av coldhand
Knaz skrev:Jo en sån hade jag jue :oops: Ska kolla den i helgen, kan den mätas på nått sätt?
ja man kan mäta den med nån ohm-mätare o vrida på den på baksidan och se om den ligger inom mätvärdena nedan osv.. längesen jag gjorde det men du kanske förstår.

Spjällägesgivare
3-stiftanslutning
Resistans mellan stift 1 och 3:
800-1200 Ohm vid Stängt spjäll
2000-3000 Ohm vid Helt öppet spjäll
av Knaz
Mjaha.. att tomgången var helt dum när jag provade annan tomgångsmotor visade sig vara att den var trasig, orginal är hel. Mätvärdena på spjällägesgivaren verkar OK ( 1054 ohm ->2570 ohm linjärt . Nu ger jag upp :cry: den går bra så det är ju inte nått jätteproblem, än i alla fall... Tack alla som har försökt hjälpa till (W)
Användarvisningsbild
av coldhand
[quote="Knaz"]Mjaha.. att tomgången var helt dum när jag provade annan tomgångsmotor visade sig vara att den var trasig, orginal är hel. Mätvärdena på spjällägesgivaren verkar OK ( 1054 ohm ->2570 ohm linjärt . Nu ger jag upp :cry: den går bra så det är ju inte nått jätteproblem, än i alla fall... Tack alla som har försökt hjälpa till (W)[/quo
te]
Uteslutningsmetoden då :)
som återstår! :)

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]