NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var nyss inne på garantiåtgärder för min V50 -08 och fick då info om att det kostar extra för att få en sån uppdatering men det kanske gällde bara vid detta tillfälle. Läser att det är gratis vid vanlig service.

Dock hade denna ÅF-verkstade inte fått någon info alls vad resp uppdateringen innebär. Visst, det fanns info om klimatanläggningen, informationsdisplayen men vad för nyheter stod det inget om.
Nu ska man tydligen vara tacksam för att de inte tar betalt när de rättar till sina egna fel....

Bilvärlden är konstig...

Tänk om du skulle betala för alla uppdateringar som kommer till operativsystemet i din dator...

.
Hur fungerar det där egentligen? Vad inkluderar dessa uppgraderingar?
Min V50 D2 Momentum som jag får v25-26 kan man väl förmoda ha den senaste uppgraderingen? Eller är det nått extra extra bara?

Dum fråga kanske:-) Men jag har inte brytt mig om sånt här förrut..
Av vad jag hann se stod det ett ver.nr efter t ex klimatanläggningen men det kunde lika gärna ha varit Volvos "interna artikelnr"...

Jag passade på att fråga vad dessa uppdateringar gjorde men det visste inte denna tekniker. Sen om han inte fick nämna något eller att det inte hade hunnit kommit ut någon spec på vad uppdateringarna innebar är ju en annan fråga...

Ska in med bilen på nytt i början av maj och försöka få lite mer info om mjukvaruuppdateringarna.
av grgits
Det fungerar som Volvo beskriver. Jag hade min V50 -08 inne på 2000-milaservice och fick en total uppgradering av mjukvaran.

Det innebar att jag fick klockan i infotavlan mellan instrumenten samt att den momentana bränsleförbrukningen går snabbt ner till 0 när man släpper på gaspedalen.

Allt utan extra kostnad
grgits skrev:Det fungerar som Volvo beskriver. Jag hade min V50 -08 inne på 2000-milaservice och fick en total uppgradering av mjukvaran.

Det innebar att jag fick klockan i infotavlan mellan instrumenten samt att den momentana bränsleförbrukningen går snabbt ner till 0 när man släpper på gaspedalen.

Allt utan extra kostnad
Ja, visst är det bra att du slapp betala för att få en korrekt snittförbruknings mätning...

.
Användarvisningsbild
av modin
grgits skrev:Det fungerar som Volvo beskriver. Jag hade min V50 -08 inne på 2000-milaservice och fick en total uppgradering av mjukvaran.

Allt utan extra kostnad

Jag hade bilen inne på Bilia idag för montering av takspoiler samt uppdatering av mjukvara. Det första som slog mig var att jag fick tre olika prisuppgifter inom loppet av två dagar. På hemsidan står det att kostnaden är 995kr. Jag mailade Bilia och de sa då att det kostar 600kr. Dagen efter det så ringde de från den Biliaverkstad som jag var inbokad hos och sa att det skulle kosta 2000kr. Jag fick det tillslut för 600,39kr :)

Jag hade vissa förväntningar när jag skulle köra hem. Inga av dessa infriades. Jag hade läst här på forumet att någon fick en klocka i stereodisplayen efter uppdatering. Det fick inte jag, men det kanske var på face-liften som det gällde? Inga inställningar hade nollats. Färddatorn visade samma medel- & bränsleförbrukning som tidigare. Bilens inställningar (equalizer etc.) var oförändrade.

Det enda som jag glömt att kolla är om den momentana förbrukningen går ner till noll direkt vid motorbroms, som jag hört att den ska göra.

På fakturan står det att de tankat in Service Uppdatering (VO 8691431), men tillåt mig vara skeptisk ;-//

Eller vad tror ni??
Som sagt, ang priset har jag ingen aning om. För 600 kr få den momentana förbrukningen visa 0 vid nada gaspådrag känns ju som en uppdatering jag kan i alla fall leva utan...

På min 07:a hade jag min klocka i informationsdisplayen, inte i stereodisplayen. På min nuvarande -08 så är det tvärtom så jag antar att från MY10 så får du både och.

Enligt broschyren tas det bara upp exempel på vad som kan uppdateras:
- klimatanläggning (t ex för komforten i kupén och bästa anpassning av temperatur och luftflöden oberoende av yttre klimat
- motoroptimering (t ex anpassning av bränsle-/luftblandningen för effektiv förbränning)
- förarinformation (justering av av instrumenten för säker och exakt information)
- bilens centrala styrenhet och system för passiv säkerhet

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]