Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
Momentum skrev:Det är väl inget att bråka om
Kör slut på däcken, och tänk på att det inte är helt "optimala" sommardäck så det inte händer nåt
Precis...samma som när man varit på fest och tagit några glas, kör försiktigt hem , man vet ju att man är lite på lyset , men kör jag försiktigt så kommer man nog hem. :roll:
Självklart, ingen skall heller köra en bil som saknar, PDC, Driver Support, Adaptiv Farthållare, City Safety osv, livsfarligt ju.

Ett av sverigs största taxibolag kör upp sin friktionsdäck på våren innan sommarsulorna åker på så att man alltid kan montera nya och fräscha friktionsdäck inför nästa vintersäsång.

Men du likställer alltså detta taxibolags förare med notoriska rattfyllerrister på vägnätet? Känns tungt.

Ett friktionsdäck som rullat några tusen mil har hårdnat rätt mycket i gummit och är det bara 4mm mönster kvar så är det inte så "slirvig" längre..... självklart ska man ju inte toppa det på Autobahn....
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:
Momentum skrev:Det är väl inget att bråka om
Kör slut på däcken, och tänk på att det inte är helt "optimala" sommardäck så det inte händer nåt
Precis...samma som när man varit på fest och tagit några glas, kör försiktigt hem , man vet ju att man är lite på lyset , men kör jag försiktigt så kommer man nog hem. :roll:
Självklart, ingen skall heller köra en bil som saknar, PDC, Driver Support, Adaptiv Farthållare, City Safety osv, livsfarligt ju.

Ett av sverigs största taxibolag kör upp sin friktionsdäck på våren innan sommarsulorna åker på så att man alltid kan montera nya och fräscha friktionsdäck inför nästa vintersäsång.

Men du likställer alltså detta taxibolags förare med notoriska rattfyllerrister på vägnätet? Känns tungt.

Ett friktionsdäck som rullat några tusen mil har hårdnat rätt mycket i gummit och är det bara 4mm mönster kvar så är det inte så "slirvig" längre..... självklart ska man ju inte toppa det på Autobahn....
I de flesta tester där man jämför ett bra sommardäck med ett slitet vinterdäck (friktionsdäck) när man bromsar från 90-100 kmh, där bilen med sommardäck har stannat, så passerar bilen med vinterdäcket med ca 50 kmh, i vilken bil skulle du vilja vara förare i när ett barn eller något annat har dykt upp framför dej.
För de flesta anser väl att man kör lungt när man håller hastighetsgränsen på en 90 väg !?...sedan är det bara för var och en att bedöma hur stor skillnaden är mot att reagera, när man tagit några glas.
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:Ett friktionsdäck som rullat några tusen mil har hårdnat rätt mycket i gummit och är det bara 4mm mönster kvar så är det inte så "slirvig" längre..... självklart ska man ju inte toppa det på Autobahn....
Du, det är väl en liten skröna?? Vid tester av några år gamla däck, så inte har de hårdnat märkbart. Annat för 30 år sedan då det blev backelit av sulorna. Idag håller däcken ganska många år. Tänka att dom som kör 1000 mil /år kanske köper nya efter 5-8 år. Mina håller 2-3 år, dvs 4000 mil / år på 2 omgångar däck, och inte kännas dom gamla (bara jag själv ibland). :mrgreen:
Användarvisningsbild
av isak
finns ju en del ekonomi i att göra slut på dem!
det har ju taxiåkerier med flera kommit underfund med.
säkerhetsaspekten? dåligt självförtroende, ekonomiskt oberoende? tycker det är större risker med 19" 35 profil och totalt förändra en bils egenskaper? en bil skall byggas upp med setup för sådana hjul! men det glänser inte så det är oftast ogjort, i många fall sitter det dessutom dåliga kinadäck på dessa bilar!
Isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev: I de flesta tester där man jämför ett bra sommardäck med ett slitet vinterdäck (friktionsdäck) när man bromsar från 90-100 kmh, där bilen med sommardäck har stannat, så passerar bilen med vinterdäcket med ca 50 kmh, i vilken bil skulle du vilja vara förare i när ett barn eller något annat har dykt upp framför dej.
Det är ju det jag säger.....

Om det är +25 grader, solen skiner, asfalten är ren och torr och jag har sprillans sommardäck så stannar bilen på kanske 38 meter.

-Är det lite vått så glider jag kanske förbi stoppunkten i 50 km/h¨
-Är det bara +5 och lite sand så glider jag också kanske förbi i 50 km/h med mina fina sommardäck
-Har jag friktionsdäck på glider jag kanske också förbi stoppunken i 50 km/h

I alla dessa lägen måste jag köra med lite mera marginaler, kanske lite längsammare och lite mera avstånd för att inte köra över ungen.

Vad är det för konstigt med det ??? Man får väl anpassa körningen till omständigheterna.

Det är klart, få jag välja sitter jag helst i en Porsche Turbo med värsta sprillan sulorna i sol och +25 med svart slät torr och ren asfalt för då kan man stanna på 33 meter.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev: I de flesta tester där man jämför ett bra sommardäck med ett slitet vinterdäck (friktionsdäck) när man bromsar från 90-100 kmh, där bilen med sommardäck har stannat, så passerar bilen med vinterdäcket med ca 50 kmh, i vilken bil skulle du vilja vara förare i när ett barn eller något annat har dykt upp framför dej.
Det är ju det jag säger.....

Om det är +25 grader, solen skiner, asfalten är ren och torr och jag har sprillans sommardäck så stannar bilen på kanske 38 meter.

-Är det lite vått så glider jag kanske förbi stoppunkten i 50 km/h¨
-Är det bara +5 och lite sand så glider jag också kanske förbi i 50 km/h med mina fina sommardäck
-Har jag friktionsdäck på glider jag kanske också förbi stoppunken i 50 km/h

I alla dessa lägen måste jag köra med lite mera marginaler, kanske lite längsammare och lite mera avstånd för att inte köra över ungen.

Vad är det för konstigt med det ??? Man får väl anpassa körningen till omständigheterna.

Det är klart, få jag välja sitter jag helst i en Porsche Turbo med värsta sprillan sulorna i sol och +25 med svart slät torr och ren asfalt för då kan man stanna på 33 meter.
Tyvärr är det väldigt många som prioriterar sin plånbok och tror att man stannar snabbare bra för att man anpassar körningen till omständigheten...anpassa körningen det borde man väl alltid göra ..eller ?
Jag lovar att när älgen eller barnet hoppar ut framför så har jag större chans att få stopp, än den som kör på slitna vinterdäck mitt i sommaren.
Diskussionen om att förbjuda vinterdäck på sommaren saknar inte grund, ni som misstror läs testerna som finns.
En var nog i ett av de senaste numren av AMS tror jag...där finns jämförelser, både på torr och våt vägbana, när man ser resultatet så vill man inte vara ivägen för en som anpassat sig efter omständigheterna och kör på slitna vinterdäck.
Användarvisningsbild
av isak
om du inte skulle köra bil?
då uppnår du nollvisionen! så enkelt är det.
isak
av pjfj
Man blir inte mer övertygad om att med/mottrafikanter är mogna nog för bilkörning av det man läser på det här forumet, oavsett hur länge de haft körkort/långt de kört/gamla de är.

Det handlar både om kommentarer om hastighetsbegränsningar som utrustning till bilar och gnäll på parkeringsböter och besiktningar.

Fanimig tragiskt.
Det är bara att ta åt sig, den som känner för det.
av cse
pjfj skrev:Man blir inte mer övertygad om att med/mottrafikanter är mogna nog för bilkörning av det man läser på det här forumet, oavsett hur länge de haft körkort/långt de kört/gamla de är.

Det handlar både om kommentarer om hastighetsbegränsningar som utrustning till bilar och gnäll på parkeringsböter och besiktningar.

Fanimig tragiskt.
Ge några exempel på vad som är tragiskt.
Användarvisningsbild
av isak
pjfj skrev:Man blir inte mer övertygad om att med/mottrafikanter är mogna nog för bilkörning av det man läser på det här forumet, oavsett hur länge de haft körkort/långt de kört/gamla de är.

Fanimig tragiskt.

?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]