Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strålis
Hej har en volvo 240 -85 och började kladda här omdan. Positionsljuset på höger sida funkar inte för säkringen går hela tiden har kollat alla anslutningar och kablar men hittar inget fel. Vart kan felet vara e ju inte så hemma i elfel så om något vet något vart felet kan vara så e jag tacksam för svar.
av Rådlös
Skaffa dig ett kopplingsschema och en multimeter. Sedan får du mäta dig fram. Någonstans i kretsen har du en kortis eftersom säkringen går hela tiden. Och var nöjd med att du redan har konstaterat i vilken krets som felet är. Då har du redan gjort halva jobbet.
av Strålis
Allt började med att jag ställde in ljuset fram. Har kollat alla kopplingar både på ljuset fram och bak och det e inget fel på dem. Så det måste vara i någon kabelstam någonstans. Men vart kan man skaffa kopplings schema????
av Rådlös
Komplett elschema finns i en bok som heter: Gör det själv! Originalhandbok Volvo 240/260. Sök boken på antikvariat eller Blocket/Tradera. Den finns ibland på Volvoklubbar etc. etc. Det är alltså en handbok som Volvo själva har givit ut.

Om någon undrar, det finns inget ISBN-nummer på den, vilket kan göra sökningen lite krångligare.
av Strålis
Har kommit fram till vad felet är har fått en reälj kortslutning någonstans i bilen så nu börjar arbetet med att leta upp vart felet är någonstans
av rd350
Dragkrokskontakt, skyltbelysning eller fel glödlampa någonstans. Börja med dragkrokskontakten.
av Strålis
kopplat av alla sladdar till dragljus kontakten men felet är kvar fortfarande. Och alla lampor e den watt det ska vara men jag har hört runt lite och dem tror det e ljus kontakten inne i bilen som e sönder. För säkringen går när man slår på ljuset. Men jag vet inte om det kan vara den har aldrig varit med om att den har gått sönder bara så :???:
av volvojonas
går säkringen när du slår om ljusomkopplaren är den kass
vanligt att den smälter ihop på baksidan och de blir kortis
byt ljusomkopplaren så funkar de igen
av Strålis
volvojonas skrev:går säkringen när du slår om ljusomkopplaren är den kass
vanligt att den smälter ihop på baksidan och de blir kortis
byt ljusomkopplaren så funkar de igen

Ja säkringen går när jag slår om ljusomkopplaren men jag har haft loss den och såg inte ut som den var dålig men jag ska kolla om jag hittar en ny någonstans. Har en liggandes någonstas
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]